duminică, 14 iulie 2013

FAPTE CARE ANULEAZĂ POSTUL


     Acțiunile care anulează postul sunt de două feluri: ‎‎
     a. acțiuni care anulează postul și este nevoie de ‎recuperarea zilei;
     b. acțiuni care anulează postul și pe lângă necesitatea ‎recuperării zilei, este nevoie și de un ‎act de ispășire.

     1. Mâncatul sau băutul în mod intenționat ‎‎
     Dacă cineva mănâncă din cauza uitării, greșelii ori ‎a constrângerii, atunci nu trebuie să recupereze ‎acea zi și nici nu necesită ‎vreun act de ispășire. Abu Hurairah (Allah să fie mulțumit de el!) a relatat că ‎Profetul ‎Mohammed (ﷺ) a spus: ‎‎
       „Cel care uită că postește și, drept urmare, bea sau mănâncă, să ducă postul său la bun sfârșit, pentru că Allah l-a hrănit și i-a dat să bea.” (Al-Bukhari)
     Comentând asupra acestui fapt, At-Tirmidhi (Allah să aibă milă de el!) a spus: ‎‎
‎     „Majoritatea învățaților acționează conform acestui ‎hadith. Este opinia lui Sufyan Ath-‎Thauri, Ash-Shafa‎'i, Ahmad și ‎Ishaq.‎”
     Abu Hanifa a relatat că Profetul Mohammed (ﷺ) a zis:
     „‎Oricine întrerupe postul său din luna Ramadan din cauza ‎uitării, această zi nu se recuperează și ‎nu se efectuează vreun act de ‎ispășire (pentru ea).‎” (Ad-Daraqutni, Al-Bayhaqi și Al-Hakim, care a spus că ‎este sahih)
     Ibn ‘Abbas (Allah să fie mulțumit de el!) a relatat că Trimisul lui Allah (ﷺ) a spus: ‎‎
     „Allah îi iartă pe cei din comunitatea mea pentru ceea ce fac din greșeală (păcatele neintenționate), pentru uitare și pentru ceea ce s-au văzut forțați să facă.” (Ibn Majah)

     2. A vomita în mod intenționat
     Dacă cineva vomită în mod neintenționat, el nu trebuie să ‎recupereze postul și nici nu necesită ‎vreun act de ispășire. Abu ‎Hurairah (Allah să fie mulțumit de el!) a relatat că Profetul (ﷺ) ‎a spus:
    „Dacă cineva vomită în mod neintenționat, el nu trebuie să recupereze ziua respectivă ținând post în altă zi; însă, dacă el vomită în mod deliberat, el trebuie să țină post într-o altă zi, întrucât postul său (obligatoriu) a fost anulat.” (At-Tirmidhi, 720; Abu Dawud, 2380)
     Al-Khattabi (Allah să aibă milă de el!) a spus cu privire la aceasta: ‎‎
‎     „Nu cunosc nicio diferență de opinie printre învățați în ‎legătură cu acest subiect. Dacă ‎cineva vomită în mod neintenționat, el nu ‎trebuie să recupereze acea zi, în timp ce acela care vomită în ‎mod ‎intenționat, va trebui să recupereze ziua de post.‎”

     3. Menstruația și sângerarea postnatală ‎‎
     Chiar dacă o astfel de sângerare începe înaintea apusului ‎de Soare, postul din acea zi nu este ‎valid și ziua trebuie recuperată. Există ‎un consens între învățații musulmani în acest caz.

     4. Ejacularea
     Ejacularea anulează postul, chiar dacă a survenit din cauza ‎sărutului sau a îmbrățișării și ‎acea zi trebuie recuperată. Dacă ‎ejacularea a avut loc din cauza privirii sau a imaginației, atunci ‎aceasta ‎este ca și un vis umed pe timpul zilei, prin urmare nu anulează postul ‎și nu există nicio obligație ‎asupra persoanei. În mod similar, ejacularea ‎de lichid seminal nu afectează în niciun fel postul. ‎‎

     5. A mânca ceva ce nu este hrănitor, precum ‎sarea
     Dacă cineva folosește o cantitate mai mare de sare, în alt ‎scop decât pentru mâncare și ea ‎ajunge în stomac, aceasta întrerupe ‎postul, conform majorității învățaților.

     6. Dacă cineva care ține post intenționează să îl ‎întrerupă, postul nu este valid, chiar ‎dacă persoana nu a mâncat și nu ‎a băut nimic
     Aceasta este din cauză că intenția este unul dintre ‎stâlpii postului, iar dacă cineva și-a ‎schimbat intenția, prin aceasta și-a ‎anulat și postul.

     7. Persoana care mănâncă, bea sau are relații intime, ‎considerând că Soarele a apus ‎deja, sau încă nu e timpul de Fajr ‎‎
     În astfel de cazuri, conform majorității învățaților și a celor ‎patru școli de jurisprudență islamică, persoana trebuie să ‎recupereze ziua.‎ Totuși, există o diferență de opinie în acest caz. Ishaq, Dawud, Ibn ‎Hazem, Ata, Urwa, Al-Hassan Al-‎Basri și Mujahid susțin că postul în ‎acest caz este complet și că nu trebuie recuperat mai târziu. Ei ‎se ‎bazează pe ceea ce Allah Subhanahu wa Ta‎'ala spune în Nobilul Coran: ‎‎
     „Și nu este niciun păcat pentru ceea ce săvârșiți voi din ‎greșeală, ci numai pentru ceea ce ‎inimile voastre săvârșesc cu bună ‎știință.‎”‎‎‎ (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 33: 5)

     8. Greșeli neintenționate
      Mesagerul lui Allah (ﷺ) a zis:‎
     „Allah îi iartă pe cei din comunitatea mea pentru ceea ce fac din greșeală (păcatele neintenționate), pentru uitare și pentru ceea ce s-au văzut forțați să facă.” (Ibn Majah)
     ‘Abd Ar-Razaq a relatat că Ma‎'mar a relatat de la Al-Amash ‎că Zaid ibn Wahb a spus: ‎‎
      „Când oamenii își întrerupeau ostul pe timpul lui ‘Omar ibn ‎Al-Khattāb, am văzut un vas ‎mare, care a fost adus din casa Hafsei, din ‎care oamenii au băut. Apoi, Soarele a apărut din spatele ‎norilor și ‎acest lucru i-a mâhnit și au zis:‎ «Trebuie să recuperăm această zi.»‎ Omar a întrebat:‎ «De ce? (Jur) Pe Allah, nu am comis niciun păcat.»‎"‎‎
     Al-Bukhari (Allah să aibă milă de el!) a relatat că Asma bint Abu Bakr (Allah să fie mulțumit de ea!) a spus:
     „Noi întrerupeam postul în luna Ramadan, pe timpul ‎Profetului (ﷺ) ‎atunci când era înnorat, după care apărea ‎Soarele din nou.‎”
     Referitor la acest subiect, Ibn Taymiyyah (Allah să aibă milă de el!) a spus: ‎‎
‎     „Acest fapt arată două lucruri:
     1. că nu este de preferat amânarea iftar-ului de către ‎persoana care ține post, până nu e ‎absolut sigură de apusul Soarelui ‎și
     2. nu este necesară recuperarea unei astfel de zile. ‎Dacă Profetul (ﷺ) ar fi poruncit recuperarea ‎ei, ar fi fost un lucru cunoscut de toată lumea.
     S-a relatat că ei și-au întrerupt postul (și nu a fost ‎relatat că li s-ar fi poruncit recuperarea ‎acelei zile), subliniind că nu li ‎s-a poruncit recuperarea zilei.‎”‎
     Conform majorității savanților musulmani, doar a avea ‎relații intime în perioada zilei, în luna ‎Ramadan, aduce cu sine ‎necesitatea recuperării zilei de post, precum și necesitatea unui act de ‎ispășire. ‎‎
     Abu Hurairah (Allah să fie mulțumit de el!) a relatat că un bărbat a întreținut relații sexuale cu soția sa în timpul postului din luna Ramadan și a venit la Mesagerul lui Allah (ﷺ) pentru a îl întreba care este verdictul religios cu privire la aceasta. Profetul (ﷺ) l-a întrebat:
      „«Îți permiți să eliberezi un sclav?» El a răspuns: «Nu.» Profetul (ﷺ) l-a întrebat: «Poți să postești timp de două luni consecutiv?» El a răspuns: «Nu.» Profetul (ﷺ) i-a spus: «Atunci hrănește șaizeci de nevoiași!»” „«O, oameni! Cu adevărat, Domnul vostru este Unul Singur și părintele vostru (Adam) este unul singur. Niciun arab nu este superior în fața unui nearab și niciun nearab nu este superior în fața unui arab și nicio persoană de culoare albă nu este superioară în fața uneia de culoare neagră şi nicio persoană de culoare neagră nu este superioară în fața unei persoane de culoare albă, decât în ceea ce privește taqwa (evlavia şi conștiința de Allah). Oare nu am transmis mesajul?» Ei au răspuns: «Ba da, o, Trimis al lui Allah.» Apoi, el (ﷺ) a spus: «Aceia dintre voi care sunt prezenți să îi informeze pe cei care sunt absenți!»” (Al-Bukhari)
     Majoritatea învățaților spun că atât femeia, cât și ‎bărbatul, trebuie să efectueze acte de ‎ispășire, dacă ei au intenționat ‎să aibă relații intime pe perioada unei zile, în luna Ramadan, atunci ‎când ‎ei, de fapt, au intenționat să țină post. Dacă acest lucru se ‎întâmplă din cauza uitării, din cauza ‎constrângerii sau pentru că ei nu ‎au intenționat să țină post, atunci nu este obligatoriu pentru ‎niciunul ‎dintre ei să efectueze vreun act de ispășire. Dacă femeia a fost obligată ‎de către soțul ei să aibă ‎relații intime cu el, atunci actul de ispășire ‎este obligatoriu numai pentru el.
     Conform Ash-Shafa‎'i (Allah să aibă milă de el!), actul de ispășire nu este obligatoriu ‎pentru femeie în niciun caz, ‎indiferent dacă a ales sau a fost ‎constrânsă, ea trebuie doar să recupereze ziua de post pe care ‎a ‎pierdut-o.
     An-Nawawi (Allah să aibă milă de el!) a spus:
‎     „Cea mai autentică opinie, în general, este că actul de ‎ispășire este obligatoriu numai ‎pentru bărbat și nu există nimic ‎pentru femeie.‎”
     Abu Dawud (Allah să aibă milă de el!) a zis:
‎     „Ahmad a fost întrebat despre cineva care a avut relații ‎intime în perioada postului din luna ‎Ramadan: «Există vreun act de ispășire pentru femei?»‎ El a răspuns:‎ «Eu nu am auzit de niciunul.»‎”
     În Al-Mughni, este afirmat:
‎     „Acesta se referă la faptul că Profetul (ﷺ) i-a poruncit bărbatului ‎care a avut relații intime cu ‎soția să elibereze un sclav. Nu i-a poruncit femeii să facă nimic,‎ deși era evident că ea a fost parteneră în acea relație.‎” ‎‎
     Conform majorității învățaților, actele de ispășire trebuie ‎efectuate în ordinea menționată în ‎hadith. Primul ordin a fost ‎eliberarea unui sclav. Dacă acest lucru nu este posibil, persoana ‎trebuie să ‎țină post timp de două luni consecutiv. Dacă nici acest lucru nu este ‎posibil, persoana trebuie să hrănească ‎șaizeci de săraci cu aceeași ‎mâncare pe care o consumă ea în mod obișnuit, în casa ei. Persoana ‎în ‎cauză nu poate să omită niciuna dintre aceste porunci, decât atunci ‎când ea nu are posibilitatea să o ‎efectueze.
     Conform Școlii Maliki și a unei relatări a lui Ahmad, ‎persoana poate să aleagă oricare dintre ‎actele de ispășire și aceasta este ‎suficient pentru ea.
     Această opinie din urmă se bazează pe o relatare a lui ‎Malik ibn Juraij, sub autoritatea lui ‎Humaid ibn Abd ‘Ar-Rahman, care a ‎relatat că Abu Hurairah (Allah să fie mulțumit de ei!) a spus: ‎‎
     „Un om și-a întrerupt postul în perioada lunii Ramadan și ‎Profetul  (ﷺ) ‎i-a poruncit, ca act de ‎ispășire, să elibereze un sclav, sau să țină post timp de două luni consecutiv, ‎sau să ‎hrănească șaizeci de oameni săraci.‎” (Muslim)
     În hadith-ul precedent, cuvântul «sau» implică alegerea, ‎dar conform unor învățațo, motivul pentru ‎care actul de ispășire dat a ‎fost diferit, prin urmare, persoana a putut alege, ca și în cazul ‎ispășirii ‎pentru ruperea unui jurământ.‎ Ash-Shaukani a spus:
‎     „‎În diferitele relatări, există dovezi că actul de ispășire ‎trebuie efectuat în ordine sau la ‎alegere. Dar cei care au relatat că ‎trebuie efectuat în ordine sunt în număr mai mare.‎ Al-Muhallab și Al-Qurtubi au combinat relatările și au spus că ‎întâmplarea ca cineva să-și fi întrerupt ‎Postul a avut loc de mai multe ‎ori.‎”‎
     Al-Hafidh a zis:
‎     „Acest lucru nu este corect. A fost o singură întâmplare, ‎deci esența problemei este că ‎nu s-a întâmplat decât o singură dată. ‎Unii au combinat relatările și au spus că este de preferat ‎urmarea ‎ordinii, dar persoana poate alege. Alții au zis invers.‎”
     Oricine are relații intime cu soția, pe timpul zilei, în luna ‎Ramadan și, înainte să efectueze ‎actul de ispășire, are în altă zi relație ‎intimă cu soția lui, trebuie să efectueze un singur act de ‎ispășire, ‎conform unei relatări a lui Ahmad și conform Școlii Hanafi. Aceasta se ‎datorează faptului că ‎există o singură pedeapsă pentru faptele care se ‎repetă, iar dacă ispășirea pedepsei nu s-a efectuat ‎încă, toate faptele ‎sunt luate la un loc.
     Conform Școlii Maliki, Ash-Shafa‎'i și lui Ahmad, persoana ‎trebuie să efectueze actul de ispășire ‎de două ori, deoarece fiecare zi a ‎lunii Ramadan este un act de adorare separat de celelalte. ‎Dacă ‎ispășirea este obligatorie, deoarece persoana și-a anulat postul voit, ‎actele separate nu se pot ‎combina într-un singur act.
     Toți învățații sunt de acord că, dacă persoana a intenționat ‎să aibă relații intime în timpul ‎zilei, în luna Ramadan, și a efectuat un ‎act de ispășire, apoi a avut o altă relație intimă într-o altă zi a ‎lunii, ‎atunci pentru ea devine obligatoriu un alt act de ispășire. În mod ‎similar, ei sunt de acord că, dacă ‎cineva are relații intime de două ori ‎pe zi și nu a efectuat actul de ispășire pentru primul act intim, ‎atunci ‎este nevoie ca el să efectueze un singur act de ispășire. Dacă el a ‎efectuat actul de ispășire ‎pentru primul act intim, atunci nu mai este ‎nevoie să efectueze actul de ispășire pentru al doilea, ‎conform ‎majorității savanților.
     Ahmad (Allah să aibă milă de el!) a spus că, într-un astfel de caz, el trebuie să ‎efectueze două acte de ispășire. ‎‎

~ Fie ca Allah Subhanahu wa Ta'ala să ne ajute să stăm departe de orice act care ne-ar putea anula postul! Amin! ~ 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Un produs Blogger.
 
;