Acțiunile care anulează postul sunt de două feluri:
a. acțiuni care anulează postul și este nevoie de recuperarea zilei;
b. acțiuni care anulează postul și pe lângă necesitatea recuperării zilei, este nevoie și de un act de ispășire.
1. Mâncatul sau băutul în mod intenționat
Dacă cineva mănâncă din cauza uitării, greșelii
ori a constrângerii, atunci nu trebuie să recupereze acea zi și nici nu
necesită vreun act de ispășire. Abu Hurairah (Allah să fie mulțumit de el!) a
relatat că Profetul Mohammed (ﷺ) a spus:
„Cel care uită că postește și, drept urmare, bea sau mănâncă, să ducă postul său la bun sfârșit, pentru că Allah l-a hrănit și i-a dat să bea.” (Al-Bukhari)
Comentând asupra acestui fapt, At-Tirmidhi (Allah să aibă milă de el!) a spus:
„Majoritatea învățaților acționează conform acestui hadith. Este opinia lui Sufyan Ath-Thauri, Ash-Shafa'i, Ahmad și Ishaq.”
Abu Hanifa a relatat că Profetul Mohammed (ﷺ) a zis:
„Oricine întrerupe postul său din luna Ramadan din cauza uitării, această zi nu se recuperează și nu se efectuează vreun act de ispășire (pentru ea).” (Ad-Daraqutni, Al-Bayhaqi și Al-Hakim, care a spus că este sahih)
Ibn ‘Abbas (Allah să fie mulțumit de el!) a relatat că Trimisul lui Allah (ﷺ) a spus:
„Allah îi iartă pe cei din comunitatea mea pentru ceea ce fac din greșeală (păcatele neintenționate), pentru uitare și pentru ceea ce s-au văzut forțați să facă.” (Ibn Majah)
2. A vomita în mod intenționat
Dacă cineva vomită în mod neintenționat, el nu trebuie
să recupereze postul și nici nu necesită vreun act de ispășire. Abu
Hurairah (Allah să fie mulțumit de el!) a relatat că Profetul (ﷺ) a spus:
„Dacă cineva vomită în mod neintenționat, el nu trebuie să recupereze ziua respectivă ținând post în altă zi; însă, dacă el vomită în mod deliberat, el trebuie să țină post într-o altă zi, întrucât postul său (obligatoriu) a fost anulat.” (At-Tirmidhi, 720; Abu Dawud, 2380)
Al-Khattabi (Allah să aibă milă de el!) a spus cu privire la aceasta:
„Nu cunosc nicio diferență de opinie printre învățați în legătură cu acest subiect. Dacă cineva vomită în mod neintenționat, el nu trebuie să recupereze acea zi, în timp ce acela care vomită în mod intenționat, va trebui să recupereze ziua de post.”
3. Menstruația și sângerarea postnatală
Chiar dacă o astfel de sângerare începe înaintea
apusului de Soare, postul din acea zi nu este valid și ziua trebuie
recuperată. Există un consens între învățații musulmani în acest caz.
4. Ejacularea
Ejacularea anulează postul, chiar dacă a survenit
din cauza sărutului sau a îmbrățișării și acea zi trebuie recuperată.
Dacă ejacularea a avut loc din cauza privirii sau a imaginației, atunci
aceasta este ca și un vis umed pe timpul zilei, prin urmare nu
anulează postul și nu există nicio obligație asupra persoanei. În mod
similar, ejacularea de lichid seminal nu afectează în niciun fel postul.
5. A mânca ceva ce nu este hrănitor, precum sarea
Dacă cineva folosește o cantitate mai mare de
sare, în alt scop decât pentru mâncare și ea ajunge în stomac, aceasta
întrerupe postul, conform majorității învățaților.
6. Dacă cineva care ține post
intenționează să îl întrerupă, postul nu este valid, chiar dacă
persoana nu a mâncat și nu a băut nimic
Aceasta este din cauză că intenția este unul dintre stâlpii postului, iar dacă cineva și-a schimbat intenția, prin aceasta și-a anulat și postul.
7. Persoana care mănâncă, bea sau are relații intime, considerând că Soarele a apus deja, sau încă nu e timpul de Fajr
În astfel de cazuri, conform majorității învățaților și a celor patru școli de jurisprudență islamică, persoana trebuie să recupereze ziua. Totuși, există o diferență de opinie în acest caz. Ishaq, Dawud, Ibn
Hazem, Ata, Urwa, Al-Hassan Al-Basri și Mujahid susțin că postul în
acest caz este complet și că nu trebuie recuperat mai târziu. Ei se
bazează pe ceea ce Allah Subhanahu wa Ta'ala spune în Nobilul Coran:
„Și nu este niciun păcat pentru ceea ce săvârșiți voi din greșeală, ci numai pentru ceea ce inimile voastre săvârșesc cu bună știință.” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 33: 5)
8. Greșeli neintenționate
Mesagerul lui Allah (ﷺ) a zis:
„Allah îi iartă pe cei din comunitatea mea pentru ceea ce fac din greșeală (păcatele neintenționate), pentru uitare și pentru ceea ce s-au văzut forțați să facă.” (Ibn Majah)
‘Abd Ar-Razaq a relatat că Ma'mar a relatat de la Al-Amash că Zaid ibn Wahb a spus:
„Când oamenii își întrerupeau ostul pe timpul lui ‘Omar ibn Al-Khattāb, am văzut un vas mare, care a fost adus din casa Hafsei, din care oamenii au băut. Apoi, Soarele a apărut din spatele norilor și acest lucru i-a mâhnit și au zis: «Trebuie să recuperăm această zi.» ‘Omar a întrebat: «De ce? (Jur) Pe Allah, nu am comis niciun păcat.»"
Al-Bukhari (Allah să aibă milă de el!) a relatat că Asma bint Abu Bakr (Allah să fie mulțumit de ea!) a spus:
„Noi întrerupeam postul în luna Ramadan, pe timpul Profetului (ﷺ) atunci când era înnorat, după care apărea Soarele din nou.”
Referitor la acest subiect, Ibn Taymiyyah (Allah să aibă milă de el!) a spus:
„Acest fapt arată două lucruri:1. că nu este de preferat amânarea iftar-ului de către persoana care ține post, până nu e absolut sigură de apusul Soarelui și2. nu este necesară recuperarea unei astfel de zile. Dacă Profetul (ﷺ) ar fi poruncit recuperarea ei, ar fi fost un lucru cunoscut de toată lumea.S-a relatat că ei și-au întrerupt postul (și nu a fost relatat că li s-ar fi poruncit recuperarea acelei zile), subliniind că nu li s-a poruncit recuperarea zilei.”
Conform majorității savanților musulmani, doar a
avea relații intime în perioada zilei, în luna Ramadan, aduce cu sine
necesitatea recuperării zilei de post, precum și necesitatea unui act
de ispășire.
Abu Hurairah (Allah să fie mulțumit de el!) a relatat că un bărbat a întreținut relații sexuale cu soția sa în timpul postului din luna Ramadan și a venit la Mesagerul lui Allah (ﷺ) pentru a îl întreba care este verdictul religios cu privire la aceasta. Profetul (ﷺ) l-a întrebat:
„«Îți permiți să eliberezi un sclav?» El a răspuns: «Nu.» Profetul (ﷺ) l-a întrebat: «Poți să postești timp de două luni consecutiv?» El a răspuns: «Nu.» Profetul (ﷺ) i-a spus: «Atunci hrănește șaizeci de nevoiași!»” „«O, oameni! Cu adevărat, Domnul vostru este Unul Singur și părintele vostru (Adam) este unul singur. Niciun arab nu este superior în fața unui nearab și niciun nearab nu este superior în fața unui arab și nicio persoană de culoare albă nu este superioară în fața uneia de culoare neagră şi nicio persoană de culoare neagră nu este superioară în fața unei persoane de culoare albă, decât în ceea ce privește taqwa (evlavia şi conștiința de Allah). Oare nu am transmis mesajul?» Ei au răspuns: «Ba da, o, Trimis al lui Allah.» Apoi, el (ﷺ) a spus: «Aceia dintre voi care sunt prezenți să îi informeze pe cei care sunt absenți!»” (Al-Bukhari)
Majoritatea învățaților spun că atât femeia, cât
și bărbatul, trebuie să efectueze acte de ispășire, dacă ei au
intenționat să aibă relații intime pe perioada unei zile, în luna
Ramadan, atunci când ei, de fapt, au intenționat să țină post. Dacă
acest lucru se întâmplă din cauza uitării, din cauza constrângerii sau
pentru că ei nu au intenționat să țină post, atunci nu este
obligatoriu pentru niciunul dintre ei să efectueze vreun act de
ispășire. Dacă femeia a fost obligată de către soțul ei să aibă
relații intime cu el, atunci actul de ispășire este obligatoriu numai
pentru el.
Conform Ash-Shafa'i (Allah să aibă milă de el!), actul de ispășire nu este
obligatoriu pentru femeie în niciun caz, indiferent dacă a ales sau a
fost constrânsă, ea trebuie doar să recupereze ziua de post pe care a
pierdut-o.
An-Nawawi (Allah să aibă milă de el!) a spus:
„Cea mai autentică opinie, în general, este că actul de ispășire este obligatoriu numai pentru bărbat și nu există nimic pentru femeie.”
Abu Dawud (Allah să aibă milă de el!) a zis:
„Ahmad a fost întrebat despre cineva care a avut relații intime în perioada postului din luna Ramadan: «Există vreun act de ispășire pentru femei?» El a răspuns: «Eu nu am auzit de niciunul.»”
În Al-Mughni, este afirmat:
„Acesta se referă la faptul că Profetul (ﷺ) i-a poruncit bărbatului care a avut relații intime cu soția să elibereze un sclav. Nu i-a poruncit femeii să facă nimic, deși era evident că ea a fost parteneră în acea relație.”
Conform majorității învățaților, actele de
ispășire trebuie efectuate în ordinea menționată în hadith. Primul
ordin a fost eliberarea unui sclav. Dacă acest lucru nu este posibil,
persoana trebuie să țină post timp de două luni consecutiv. Dacă nici acest
lucru nu este posibil, persoana trebuie să hrănească șaizeci de săraci
cu aceeași mâncare pe care o consumă ea în mod obișnuit, în casa ei.
Persoana în cauză nu poate să omită niciuna dintre aceste porunci,
decât atunci când ea nu are posibilitatea să o efectueze.
Conform Școlii Maliki și a unei relatări a lui
Ahmad, persoana poate să aleagă oricare dintre actele de ispășire și
aceasta este suficient pentru ea.
Această opinie din urmă se bazează pe o relatare a
lui Malik ibn Juraij, sub autoritatea lui Humaid ibn Abd ‘Ar-Rahman,
care a relatat că Abu Hurairah (Allah să fie mulțumit de ei!) a spus:
„Un om și-a întrerupt postul în perioada lunii Ramadan și Profetul (ﷺ) i-a poruncit, ca act de ispășire, să elibereze un sclav, sau să țină post timp de două luni consecutiv, sau să hrănească șaizeci de oameni săraci.” (Muslim)
În hadith-ul precedent, cuvântul «sau» implică
alegerea, dar conform unor învățațo, motivul pentru care actul de
ispășire dat a fost diferit, prin urmare, persoana a putut alege, ca și în
cazul ispășirii pentru ruperea unui jurământ. Ash-Shaukani a spus:
„În diferitele relatări, există dovezi că actul de ispășire trebuie efectuat în ordine sau la alegere. Dar cei care au relatat că trebuie efectuat în ordine sunt în număr mai mare. Al-Muhallab și Al-Qurtubi au combinat relatările și au spus că întâmplarea ca cineva să-și fi întrerupt Postul a avut loc de mai multe ori.”
Al-Hafidh a zis:
„Acest lucru nu este corect. A fost o singură întâmplare, deci esența problemei este că nu s-a întâmplat decât o singură dată. Unii au combinat relatările și au spus că este de preferat urmarea ordinii, dar persoana poate alege. Alții au zis invers.”
Oricine are relații intime cu soția, pe timpul
zilei, în luna Ramadan și, înainte să efectueze actul de ispășire, are
în altă zi relație intimă cu soția lui, trebuie să efectueze un singur
act de ispășire, conform unei relatări a lui Ahmad și conform Școlii
Hanafi. Aceasta se datorează faptului că există o singură pedeapsă
pentru faptele care se repetă, iar dacă ispășirea pedepsei nu s-a
efectuat încă, toate faptele sunt luate la un loc.
Conform Școlii Maliki, Ash-Shafa'i și lui Ahmad,
persoana trebuie să efectueze actul de ispășire de două ori, deoarece
fiecare zi a lunii Ramadan este un act de adorare separat de celelalte.
Dacă ispășirea este obligatorie, deoarece persoana și-a anulat postul
voit, actele separate nu se pot combina într-un singur act.
Toți învățații sunt de acord că, dacă persoana a
intenționat să aibă relații intime în timpul zilei, în luna Ramadan,
și a efectuat un act de ispășire, apoi a avut o altă relație intimă
într-o altă zi a lunii, atunci pentru ea devine obligatoriu un alt act
de ispășire. În mod similar, ei sunt de acord că, dacă cineva are
relații intime de două ori pe zi și nu a efectuat actul de ispășire
pentru primul act intim, atunci este nevoie ca el să efectueze un
singur act de ispășire. Dacă el a efectuat actul de ispășire pentru
primul act intim, atunci nu mai este nevoie să efectueze actul de
ispășire pentru al doilea, conform majorității savanților.
Ahmad (Allah să aibă milă de el!) a spus că, într-un astfel de caz, el trebuie să efectueze două acte de ispășire.
~ Fie ca Allah Subhanahu wa Ta'ala să ne ajute să stăm departe de orice act care ne-ar putea anula postul! Amin! ~
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu