O formă de respect pe care musulmanul o arată fraţilor şi surorilor sale este reprezentată prin faptul că nu vorbește despre ei atât timp cât aceştia nu sunt prezenţi, încercând să stea deoparte de orice fel de cuvinte care ar putea conduce la bârfă şi la calomnie.
O inimă pură este întotdeauna sinceră și, de aceea, el trebuie să spună ceea ce gândeşte. Orice musulman călăuzit de lumina Islamului este conștient de faptul că a vorbi despre o persoană care nu este prezentă înseamnăipocrizie, iar aceasta conduce la pedeapsa cumplită a Iadului. Acest fapt nu face altceva decât să îl îndepărteze de adevărata credință.
Dacă unul dintre noi aude o bârfă, trebuie să se opună acesteia şi să îl corecteze pe cel care o aduce. Profetul Mohammed (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) le-a cerut celor care aud o bârfă să încerce să corecteze şi, dacă aceasta nu este posibil, să plece până când discuţia îşi schimbă cursul, după cum ne este spus şi în Coranul cel Nobil:
„(...)îndepărteză-te de ei, până ce ei
vor începe o altă discuţie!(...) [Traducerea
sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat Al-Hujurat, 6:68]
Profetul (Pacea
şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: „Oricine
apără onoarea fratelui său în absenţa acestuia, îşi va feri faţa sa de Focul
Iadului.” [Bukhari]
De asemenea, Anas (Allah să fie mulţumit de el!) a relatat că l-a auzit pe Mesagerul lui Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) spunând:
De asemenea, Anas (Allah să fie mulţumit de el!) a relatat că l-a auzit pe Mesagerul lui Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) spunând:
„Când
Domnul meu m-a dus în Cer, am trecut pe lângă un grup de oameni care aveau
unghiile de cupru, cu care îşi zgârâiau feţele şi piepturile. Am întrebat: «O,
Jibril, cine sunt aceştia?» El a răspuns: «Aceştia sunt cei care obişnuiau să
mănânce carnea fratelui lor şi care i-au ponegrit onoarea.” [Abu Dawud]
Prin urmare,
musulmanul încearcă prin orice mijloace să se îndepărteze de astfel de fapte,
de ceea ce este interzis în Sfântul Coran. El știe că pedeapsa va fi la fel de
mare, atât pentru cel care răspândește bârfa, cât și pentru cel care pleacă
urechea la aceasta, așa cum spune Trimisul lui Allah (Pacea şi binecuvântarea
lui Allah fie asupra sa!):
„Cel
care spune o bârfă și cel care răspândește o bârfă sunt la fel cu cei
păcătoși.” [Bukhari]
_________________________________________
Allah spune în Coran:
„Şi
fiţi cu frică de Ziua în care vă veţi întoarce la Allah, când fiecare suflet va
fi răsplătit după ceea ce a agonisit, iar ei (oamenii) nu vor fi nedreptăţiţi.”
[Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat Al-Baqara, 2:281]
Cu adevărat,
păcatele majore sunt cauza tuturor nenorocirilor, relelor şi a pedepselor, atât
din această viaţă, cât şi din Viaţa de Apoi. Printre păcatele majore
distructive se află bârfa şi calomnierea.
Aceste două
păcate au fost interzise de Allah prin intermediul Profetului Său (Pacea şi
binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!), deoarece acestea nu fac altceva decât
să semene duşmănie, rău şi neînţelegere între oameni şi să conducă la
distrugere. Ele provoacă regretul cautorului lor atunci când regretul nu mai
este de niciun folos. Ele provoacă ostilităţi între oameni care trăiesc în
acelaşi loc, între vecini şi rude. Ele pot micşora numărul faptelor bune şi
creşte numărul celor rele, precum şi să conducă la lipsă de onoare şi ruşine.
Bârfa şi
calomnia sunt aducătoare de ruşine şi dezonoare. Autorul lor este o persoană detestată
de către oameni şi Allah deopotrivă. El, preaînaltul şi Preaslăvitul, interzice
aceste acte prin Cartea Sa, Coranul, atunci când spune:
„O, voi cei care credeți! Feriți-vă cu
strășnicie de bănuieli, căci unele bănuieli sunt păcat! Nu vă iscodiți și nu vă
ponegriți unii pe alții! Oare voiește vreunul dintre voi să mănânce carnea
fratelui său mort? (Nu!) Voi ați urât aceasta! Și fiți cu frică de Allah,
fiindcă Allah este Tawwab (Iertător), Rahīm (Îndurător).”[Traducerea sensurilor Coranului cel
Sfânt, Surat Al-Hujurat, 49:12]
Acest verset interzice cu putere bârfa, lucru pe care
îl putem observa din faptul că Allah îl aseamănă pe bârfitor cu cel care „mănâncă
carnea fratelui său mort.” Dacă o persoană urăște aceasta atât timp cât este în
viață, ar trebui ca ea să urască de asemenea și să îl bârfească și calomieze pe
fratele său întru Islam.
Atunci când refelctăm la cuvintele acestui verset,
înțelegem gravitatea acestor acțiuni și aceasta este de ajuns pentru a ne ține
departe de bârfă și calomnie.
Abu Hurairah (Allah să fie mulţumit de el!) a relatat
că Profetul (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) i-a întrebat:
„«Știți ce înseamnă bârfa?» Ei (companionii) au
răspuns: «Allah și Trimisul Său știu mai bine.» El (Pacea şi binecuvântarea lui
Allah fie asupra sa!) a spus apoi: «Aceasta (bârfa) înseamnă a spune ceva
despre fratele tău în absența acestuia.» Cineva a întrebat: «Dar dacă ceea ce
spunem reprezintă adevărul?» Mesagerul lui Allah (Pacea şi binecuvântarea lui
Allah fie asupra sa!) a răspuns: «Dacă ceea ce spui despre el reprezintă
adevărul, atunci tu l-ai bârfit, iar dacă ceea ce a si sps nu este adevărat,
atunci tu l-ai calomniat.»” [Muslim]
Abu Musa Al-Ash’ari (Allah să fie mulţumit de el!) a relatat că l-a
întrebat pe Mesagerul lui Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra
sa!):
„«Cine este cel mai bun musulman» El (Pacea şi binecuvântarea lui Allah
fie asupra sa!) a răspuns: «(Adevăratul musulman) este cel de ale cărui limbă
şi mâini ceilalţi musulmani sunt în siguranţă.»” [Bukhari şi Muslim]
Dragi fraţi şi surori întru Islam! Nu lăsaţi ca limbile voastre să
alunece şi nu îi oferiţi libertate mânii pentru a face rău pentru tine şi
pentru cei din jurul tău. Nu uitaţi că o limbă slobodă îl distruge pe cel care
o deţine şi cauzează doar nenorocire şi rău.
Bârfa este atât de răspândită
încât rar întâlneşti o adunare la care aceasta să nu fie prezentă. Ea este o
cale prin care oamenii îşi exprimă furia, îndoiala şi gelozia, iar prin
aceasta, oamenii îşi ascund propriile imperfecţiuni, uitând că prin aceasta îi
rănesc pe alţii. Ei uită că prin aceasta se rănesc şi îşi fac rău chiar lor
înşişi şi aceasta deoarece bârfitorul va fi tras la răspundere în Ziua
Judecăţii atât pentru faptele sale rele, cât şi pentru faptele rele ale celui
pe care l-a bârfit. În Ziua Învierii, el va sta în faţa lui Allah, care este
Cel mai Drept Judecător, iar El va lua din faptele bune ale bârfitorului şi i
le va oferi celui care a fost bârfit, iar faptele rele ale celui bârfit îi vor
fi oferite caomniatorului.
Profetul (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: „Bârfitorul
nu va intra în Paradis.” [Bukhari şi Ahmad]
_______________________________________________
Nu uitaţi că o
persoană bună poate fi recunoscută prin comportamentul şi cuvintele pe care
aceasta le rosteşte. Adevărata frumusețe a unei persoane se află în interiorul
său și, de foarte multe ori, nu poate fi observată prin modul în care o
persoană o reflectă, decât prin propriile cuvinte și prin comportamentul său.
Un bun musulman
se poate recunoaște prin propriile sale cuvinte, prin bunătatea lor, prin felul
în care acesta vorbește despre frații săi, chiar și când ei nu sunt de față. De
aceea, el nu vorbește de rău pe frații lui, chiar dacă aceștia nu se află în preajmă,
pentru că știe că va fi pedepsit pentru aceasta, iar pentru cei ce fac acest
lucru, le este rezervat locul lor în Focul Iadului. Musulmanul mumin știe că
puterea cuvintelor este deosebit de mare și că acestea au o importanță
extraordinară: cuvintele pot așeza o persoană printre credincioși, sau pot
scoate persoana din Islam. Adevăratul credincios știe că orice vorbă rostită va
fi notată de către Îngeri, aleihum sallam, în cartea faptelor sale, despre care
va fi întrebat de către Allah Preaînaltul, în Viața de Apoi. De aceea, el nu
vorbește de rău pe fratele său, care nu se află în preajmă, pentru că știe că
pedeapsa pentru aceasta este reprezentată de Focul Iadului, așa cum scrie în
Sfântul Coran:
„(...)Nu vă iscodiți și nu vă ponegriți unii pe
alții! Oare voiește vreunul dintre voi să mănânce carnea fratelui său mort?
(Nu!) Voi ați urât aceasta! Și fiți cu frică de Allah, fiindcă Allah este
Tawwab (Iertător), Rahīm (Îndurător).” [Traducerea
sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat
Al-Hujurat, 49:12]
Vorbele pe care
o persoană le folosește în momentele critice (și nu numai) reprezintă o bună
descriere a acesteia. Un musulman dreptcredincios se diferențiază de un
necredincios prin modul său de a se comporta și de a vorbi în situațiile
dificile, precum momentele când se primește o veste rea, sau când o persoană
este acuzată pe nedrept. Credinciosul urmează învățăturile Profetului Mohammed (Pacea
şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!), care a spus:
„Cel
care se teme cu adevărat de Allah și de Ziua de Apoi, trebuie să spună numai
cuvinte bune sau să tacă.” [Bukhari şi Muslim]
Fie ca Allah subhanahu wa ta'ala să ne dea înțelepciunea de
a oferi respectul și dragostea cuvenite tuturor fraţilor şi surorilor noastre
în Islam, pe care noi înșine ni le dorim! Fie ca Allah Subhanahu wa Taꞌala să ne îndrume pe Calea Sa cea Dreaptă și să ne dea înțelepciunea de a folosi
cuvintele cele mai frumoase - chiar și atunci când sufletul nostru trece prin încercări grele - și puterea de a fi mereu drepți cu frații și surorile noastre!
Amin ya Rabb!
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu