joi, 5 mai 2016

ARTA RECITĂRII CORANULUI

    Încă din primele momente ale revelării sale, sunetul recitării coranice a atras și a înmuiat inimile oamenilor care auzeau. Nobilul Coran are multe nume, așa cum este menționat în capitolele și versetele sale. 

     Coranul este Revelația Divină finală primită de către Profetul Mohammed (ﷺ). El este descris ca fiind ≪Kitab≫, care înseamnă „carte”, precum și „recitare”. Acest nume indică faptul că Nobilul Coran are două forme: o formă scrisă și una orală. Astfel, recitarea sa este unul dintre aspectele esențiale în Islam. 

     Conform etnomuzicologului american, dr Kristina Nelson:

     „Pentru musulmanul dreptcredincios, sunetul familiar al recitării Coranului este modalitatea predominantă și cea mai directă de a se apropia de Cuvântul lui Dumnezeu. Auzit zi și noapte, pe stradă, în taxi, magazine, moschei și acasă, sunetul recitării aduce sentimente mult mai profunde și mai puternice decât sunetul muzicii omniprezente în viața de zi cu zi a lumii occidentale. Este inima devoțiunii religioase, spiritul vieții sociale și culturale, precum și o valoroasă formă de artă, cu drepturi depline.” (Nelson, Arta recitării Coranului, AUCPress, 2001)


În acest articol, voi încerca să explic rolul recitării și voi discuta principiile care subliniază frumusețea recitării.


Recitarea: scurt istoric

     Atunci când Profetul Mohammed  (ﷺ) a fost vizitat pentru prima dată de către îngerul Jibrīl (Pacea fie asupra sa!), pe când se afla în peștera unde obișnuia să contempleze, aflată în apropiere de Mecca, i s-a poruncit: „Citește (Iqra)!” 

Acesta a fost primul cuvânt revelat din Nobilul Coran, Carte ce a i-a fost revelată în diferite etape Mesagerului lui Allah  (ﷺ) pe o perioadă de 23 de ani. Lui  (ﷺ) i s-a spus:

     „Citeşte! În Numele Domnului tău Care a creat (tot ceea ce există). ~ El l-a creat pe om din ‘alaq (cheag de sânge atârnat). ~ Citeşte! Şi Domnul tău este Cel mai Generos, ~ Care a învăţat (scrisul) cu calemul. ~ El l-a învăţat pe om ceea ce el nu a ştiut.”

[Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 96:1-5]

    

     Profetul (ﷺ) a recitat aceste versete coranice, după cum i-a fost poruncit, iar companionii săi (Allah să fie mulțumit de ei!) l-au memorat atât prin memorarea lui, cât și prin scrierea acestuia. Aceste două aspecte, recitarea și scrierea, au fost ambele cruciale pentru păstrarea într-un mod perfect a Nobilului Coran, care a păstrat aceeași formă din momentul revelării sale și până astăzi.

      Nobilul Coran trebuie citit cu voce tare în numeroase momente ale vieții de zi cu zi. Există nenumărate versete , precum și ahadith (spuneri) ale Profetului Mohammed (ﷺ) care le cer dreptcredincioșilor să fie consecvenți în recitarea lor și să reflecteze la semnificația cuvintelor pe care le citesc. Spre exemplu, următoarele versete prescriu dezvoltarea spirituală prin intermediul recitării și a rugăciunii efectuate în timpul nopții:

„Ridică-te (ca să te rogi) toată noaptea, afară de puţin (timp). ~ Jumătate din ea sau mai puţin de atât (astfel încât să fie o treime din noapte), ~ Sau puţin mai mult (decât jumătate, astfel încât să fie două treimi din noapte) (Profetul având aceste opţiuni). Şi recită Coranul (cu glas tare) într-un stil tărăgănat, plăcut, cu claritate şi cu ritm susţinut!”

[Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 73:2-4]

      De asemenea, Profetul (ﷺ) a spus:

      „O persoană care recită Coranul și este pricepută în recitarea sa va fi alături de îngerii cei nobili și supuși care notează (scribii); în timp ce aceea care recită împiedicându-se, găsind în aceasta o dificultate, va avea două răsplăți (o răsplată este pentru recitarea în sine și o a doua răsplată este oferită pentru dorința de recitarea, în ciuda faptului că persoana găsește acest lucru a fi extrem de dificil).” (Al-Bukhari și Muslim)

Cât despre persoanele nemusulmane care vizitează o moschee sau care doar aud recitarea Coranului, experiența poate fi deosebit de emoționantă și specială.


Efectele recitării

Încă din primele zile ale revelării sale, sunetul recitării coranice a atras și a afectat în mod pozitiv pe toți cei care au auzit-o. Multe dintre persoanele din jurul lui Mohammed (ﷺ) care s-au convertit au fost mai întâi inspirate de momentul în care l-au auzit recitând Nobilul Coran, care îi era revelate și veneau la el (ﷺ) sub diferite forme. 

     Până și cei care nu  recunoșteau veridicitatea Nobilului Coran simțeau puterea acestuia și erau uimiți de ceea ce auzeau. Nu puține au fost momentele în care persoanele care nu credeau au căzut în mod involuntar în prosternare după ce l-au auzit pe Profetul Mohammed (ﷺ) recitând cu precădere Surat An-Najm, cel de al cinzeci și treilea Capitol al Nobilului Coran.

Chiar și ascultătorii care nu erau oameni, jinnii, au fost mișcați și inspirați de ceea ce au auzit. Allah Preaînaltul ne spune:

„Spune (o, Mohammed)Mi-a fost revelat mie că un grup dintre jinni (numărând între trei şi zece jinni) a ascultat (la acest Coran). Ei au spus: Cu adevărat, noi am auzit un Coran minunat (adică recitare), ~ El călăuzeşte pe Calea cea Dreaptă şi noi am crezut în el şi nu-I vom asocia vreodată Domnului nostru (Allah) un asociat (în adorare)!≫”

[Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 72:1-2]

Un mare număr al cercetătorilor contemporani a pretins că ascultarea recitării Nobilului Coran nu numai că are un impact emoțional asupra ascultătorilor, ci acesta poate avea un rol deosebit de mare în vindecarea fizică a acestora. Acest fapt se aplică și în cazul în care ascultătorii înțeleg ceea ce ascultă, și în cazul în care nu o fac, și chiar dacă aceștia nu sunt musulmani. 

Astfel, nu este surprinzător faptul că renumitul traducător Marmaduke Picthall a descris Nobilul Coran ca fiind „acea simfonie inimitabilă, ale cărei sunete profunde reușesc să mă miște până la lacrimi și să mă ducă în extaz.”


O știință și o artă

  Așa cum am menționat în cele de mai sus, recitarea și memorarea Nobilului Coran au fost, alături de scrierea acestuia, cheia pentru păstrarea neschimbată a Cărții Nobile. 

Acesta este motivul pentru care musulmanii încearcă să recite Nobilul Coran cât mai corect cu putință, în conformitate cu un anumit set de reguli numit tajwid. Știința sa acoperă articularea corectă a fiecărei litere arabe, precum și nenumărate caracteristici fonetice care sunt unice și particulare doar Nobilului Coran.

Experții în recitarea Coranului transmit mai departe, prin intermediul unor profesori, care cunosc modalități de recitare ce merg în spate, până la timpul în care a trăit Profetul Mohammed (ﷺ). Trebuie știut faptul că orice recitare va fi frumoasă prin virtutea elocvenței inimitabile și prin puterea discursului coranic, precum și prin profunzimea semnificațiilor textului. Chiar și cea mai simplă recitare, care se află dincolo de orice fel de complexitatea, va fi plăcută și va aduce liniște spirituală, mai cu seamă dacă recitatorul are o voce plăcută.

Putem face aici o comparație cu diferitele tipuri de scriere ale Nobilului Coran. O ediție standard are un text aranjat uniform, cu litere de o mărime medie, așezate pe linii care fac ușoară studierea și recitarea Nobilului Coran. Cu toate acestea, există și o formă dezvoltată de caligrafie, care face cuvintele arabe să arate mai frumos din punct de vedere vizual, litere realizate de diverși artiști grafici.

În același mod, există anumite recitări coranice prin care se dorește redarea textului cu o mai mare claritate și altele care își doresc, pe lângă aceasta, înfrumusețarea recitării, astfel încât să transmită și mai multe emoții ascultătorilor. Totuși, în recitare trebuie avut grijă ca regulile de tajwid să nu fie compromise.

Aspectul artistic al recitării a fost preluat de la recitatorii din Egipt, care au un stil deosebit și particular de recitare, care încorporează scala melodică (maqamat) folosită și în muzica arăbească. Unul dintre cei mai faimoși recitatori care urmează această tradiție este sheikh ‘Abd Al-Basit ‘Abd As-Samad.

Mulțimi nenumărate de oameni se adună pentru a asculta recitarea Nobilului Coran, canale de televiziune sau de radio sunt deschise special pentru acest lucru. Însă, în momentul în care ascultăm recitarea Nobilului Coran, trebuie ținut în minte faptul că puterea sa sensibilizatoare și vindecătoare are o origine Divină și că acesta reprezintă Cuvântul Creatorului și Stăpânului tuturor lumilor, Allah Cel Atotputernic.

SURSA: ONISLAM.NET

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Un produs Blogger.
 
;