Pentru ca o persoană să
aibă taqwa (conştienţa de Allah) completă şi pentru a fi protejată împotriva
Mâniei şi a Pedepsei lui Allah Subhanahu wa Ta’ala, ea trebuie să efectueze
toate actele obligatorii pe care este capabilă să le îndeplinească şi să stea
departe de toate actele interzise sau de chestiunile îndoielnice. Unii învăţaţi
afirmă, de asemenea, că o persoană trebuie să îndeplinească actele recomandate,
de asemenea, şi să stea departe de actele neplăcute, iar aceasta este,
bineînţeles, cel mai înalt nivel al taqwa. Acestea sunt persoanele care merită
titlul de mutaqin – persoanele care posedă taqwa.
În acelaşi mod în care
adevăratul credincios este cel care îndeplineşte toate obligaţiile imaan-ului
(credinţei), singurul care merită numele de mutaqin este cel care îndeplineşte
toate actele cerute de taqwa. Acestea includ atât acţiuni ale minţii, cât şi
comportamentale. În Nobilul Coran, ni se spune:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ
الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ
الآخِرِ وَالْمَلائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى
حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ
وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ
وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ
وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ
الْمُتَّقُونَ
„Al-Birr
(pietatea, dreptatea şi fiecare act de supunere faţă de Allah etc.) nu stă în a
vă întoarce feţele spre Răsărit sau spre Apus, ci al-birr este a crede în
Allah, şi în Ziua de Apoi, în îngeri, în Carte şi în Profeţi, a da din avere –
în pofida iubirii pentru ea – rudelor, orfanilor, al-masakin (sărmani),
călătorului, cerşetorului şi pentru răscumpărarea robilor, a împlini rugăciunea
(as-salāh), a da caritatea anuală obligatorie (az-zakāh), a-şi ţine legământul
dacă s-a legat, a fi răbdător la nenorocire, la rău şi în momentele de
primejdie. Aceştia sunt as-sabirin (cei sinceri, cei răbdători etc.), aceştia
sunt al-mutaqin (cei evlavioşi).” [Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 2:177]
Nivelul
cel mai înalt de taqwa a fost descris în nenumărate rânduri de către învăţaţi.
Spre exemplu, Talq ibn Habib (Allah să aibă milă de el!) a spus:
„Taqwa
înseamnă supunerea în faţa lui Allah, în faţa Luminii lui Allah, sperând la
Răsplata lui Allah. De asemenea, înseamnă să eviţi actele de nesupunere în faţa
lui Allah, în faţa Luminii lui Allah şi teama de Pedeapsa lui Allah.”
Din
această afirmaţie, înţelegem că este esenţial să ne supunem lui Allah în
conformitate cu Lumina sau Călăuzirea lui Allah Subhanahu wa Ta’ala, sperând la
Răsplata Sa. În acelaşi timp, evitarea actelor interzise înseamnă înţelegerea faptului că acestea sunt
lucruri care pot aduce elemente dăunătoare şi, prin urmare, te opreşti de la ele
de teama Pedepsei lui Allah Cel Atotputernic.
Cu
privire la versetul:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ
تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
„O, voi, cei care credeţi! Fiţi cu teamă de Allah
(taqwa), aşa cum se cuvine să vă fie frică de El şi să nu vă săvârşiţi din
viaţă decât fiind musulmani.” [Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 3:102],
ʻAbd Allah ibn Mas’ud (Allah
să fie mulţumit de el!) a spus că acesta înseamnă că:
„El
(Allah) trebuie ascultat şi nu trebuie să nu I te supui; El trebuie pomenit
mereu şi Lui trebuie să Îi mulţumim mereu, fiind mulţumitori.”
De
asemenea, asemeni imaan-ului, taqwa are mai multe nivele: cel mai mic nivel,
prin care persoana să fie salvată de la pedeapsa eternă în Focul Iadului şi cel
mai înalt nivel, aparţinând celor care merită titlul de mutaqin. Al-Alusi
(Allah să aibă milă de el!) a spus:
„Lingvistic,
wiqāyah înseamnă căutarea protecţiei sau păzirea, în general. În Islam, aceasta
înseamnă că persoana se va păzi pe sine de la ceea ce îi poate fi dăunător şi
aduce Focul Iadului. Aceasta este împărţită pe mai multe nivele, care corespund
unor nivele diferite de rău posibil. Primul nivel este reprezentat de
protejarea şi ţinerea departe de shirk (asocierea de parteneri lui Allah). Cel
de al doilea nivel înseamnă abţinerea de la păcatele mari, iar aceasta face
referire şi la înfăptuirea unui păcat minor în mod continuu. Şi cel de al
treilea nivel face referire la a sta departe chiar şi de îndeplinirea păcatelor
minore.”
Majoritatea
învăţaţilor sunt de părere că persoana care are taqwa completă şi face parte
dintre mutaqin trebuie să evite chiar şi păcatele minore, chestiunile îndoielnice
şi actele respinse. De asemenea, aceasta încearcă să efectueze toate faptele de
supunere, atât cele obligatorii, cât şi cele recomandate. Acesta este cel care
va avea taqwa completă.
Şi
Allah ştie mai bine!
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu