joi, 20 august 2015

DIALOGUL, MIJLOC DE APROPIERE INTERUMANĂ




       Se poate observa că societatea actuală este dominată de materialism şi de un puternic sentiment de egoism, care s-a instalat în fiinţa umană, făcând-o  atât de mică încât devine aproape invizibilă, transformând-o într-o persoană în care pe primul plan se află instinctele şi dorinţele individuale, în care orice relaţie cu restul oamenilor se estompează. Sufletele oamenilor sunt tot mai mult pline de sentimente de intoleranţă, de ură, de dorinţa de a realiza ceva în plan material, fapt care ne îndepărtează tot mai mult de esenţa societăţii şi de tot ceea ce era considerat odată pur şi profund, precum toleranţa, dragostea, devotamentul şi sacrificiul de sine pentru binele celui de lângă noi.
       Nu există nicio îndoială asupra faptului că este nevoie din ce în ce mai pregnant de existenţa unui dialog între culturi şi civilizaţii, de existenţa unor punţi de legătură între oameni aparţinând unor locuri diverse, astfel încât să se poată ajunge la pace şi toleranţă, pentru a transforma lumea în care trăim   într-un loc plin de dragoste şi de înţelegere.
Dialogul are un rol esenţial în viaţa noastră, el reuneşte oamenii şi creează legături puternice între noi. Este modalitatea prin care oamenii se pot apropia unii de alţii, pot îndepărta anumite bariere existente; este mijlocul prin care cel de lângă noi poate fi înţeles şi prin care acesta poate să ne înţeleagă şi, astfel, să ne cunoască concepţiile şi valorile; modalitatea prin care să descoperim idealurile şi valorile comune.
Astfel, putem numi dialog orice activitate care are în centrul său fiinţa umană. Islamul a îndemnat oamenii la dialog, la comunicare şi a dorit ca cel care participă la o discuţie să o facă într-un mod constructiv, astfel încât să creeze legături dominate de dragoste şi toleranţă. Allah subhanahu wa ta’ala a oferit oamenilor vorbirea cea limpede, pentru ca ei să caute mulţumirea lui Allah Preaînaltul şi să aducă laudă şi mulţumire numai Lui, Unicul; astfel încât ei să poată dobândi răsplată în Viaţa de Apoi:
„Cel Milostiv [Ar-Rahman]  ̴ L-a învăţat [pe om] Coranul, ̴ El l-a creat pe om  ̴ Şi l-a învăţat pe el vorbirea limpede.” (Surat Ar-Rahman, 55:1-4)
 Fiecare este răsplătit pentru sinceritatea şi bunătatea intenţiei sale, Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam a spus:
„Faptele se judecă după intenţii.” (Bukhari, Muslim şi Abu Dawud)
În acest mod, intenţia cu care drept-credinciosul realizează un anumit act este mai importantă decât fapta în sine, iar cel care face un lucru cu bazat pe bune intenţii va învinge orice obstacol, chiar dacă alţii îl vor considera învins. De aceea, atunci  când credinciosul începe o conversaţie cu cei din jurul său, trebuie să dorească mulţumirea şi încuviinţarea lui Allah subhanahu wa ta’ala şi aducerea înţelegerii şi a împăcării cu cei din jur, trebuie să depună toate eforturile ca dialogul să deschidă porţile păcii şi ale bunelor relaţii atât acasă, cât şi cu restul lumii. El nu trebuie să uite că orice cuvânt rostit îl poate apropia de primirea unei răsplăţi mari în Viaţa de Apoi, inshaAllah, sau, dimpotrivă, poate aduce pedeapsa lui Allah subhanahu wa ta’ala. Trimisul lui Allah, salla Allahu aleihi wa sallam, a spus:
„«Allah nu pedepseşte pentru lacrimi şi suferinţă, dar pentru asta pedepseşte.» Şi a arătat spre vârful limbii sale.” (Bukhari)
       Musulmanii credincioşi trebuie să aibă întotdeauna grijă la modul în care comunică cu cei din jur; trebuie să asculte cu atenţie şi să îşi exprime propriile opinii cu multă atenţie şi răbdare. Ei trebuie să se ghideze după cuvintele luminate ale Coranului cel Sfânt şi ale Profetului Mohammed, salla Allahu aleihi wa sallam, care aduc răspunsuri durabile la mii şi mii de întrebări; Allah subhanahu wa ta’ala spune în Sfântul Coran:
       „Aceasta este Cartea, cea fără îndoială; Ea este Călăuză pentru cei smeriţi.” (Surat Al-Baqara, 2:2)
       Important este să cunoaştem izvoarele care stau la baza religiei noastre asemenea unor torţe, care ne luminează şi ne îndrumă pe calea cea dreaptă şi să ştim să le folosim, astfel încât să alungăm prejudecăţile şi să creăm legături puternice cu cei din jurul nostru. Allah subhanahu wa ta’ala a trimis Profeţii, aleihum sallam, şi arevelat Cartea cea Sfântă, Coranul, arătând Compasiunea Sa pentru oameni şi toate binecuvântările Sale.  Coranul şi Sunnah Profetului, salla Allahu aleihi wa sallam, sunt izvorâte în spiritul dragostei, toleranţei şi a dialogului, în sensul întâlnirii dintre oameni şi a împărtăşirii gândurilor şi sentimentelor. Inimile musulmanilor mumini ar trebui să revendice toate aceste virtuţi, astfel încât să poată insufla celor din jur caracteristicile esenţiale ale Islamului, să transmită mesajul dragostei, folosindu-se întotdeauna de darul convingerii prin intermediul cuvântului blând şi înţelept, aşa cum Allah subhanahu wa ta’ala spune în Coranul cel Sfânt:
   „Cheamă la calea Domnului tău cu înţelepciune şi bună îndemnare şi discută cu ei cum este mai frumos! Domnul tău este mai bine ştiutor al celor care s-au abătut de la calea Sa şi El este mai bine ştiutor al celor care sunt bine călăuziţi.” (Surat An-Nahl, 16:125)   
       Dreptcredincioşii caută îmbunătăţirea relaţiilor interumane prin comunicarea în spiritul blândeţii şi al bunătăţii cu toţi cei din jur. Fiecare trebuie să acţioneze după menirea şi statutul său, numai astfel impactul şi efectul mesajului transmis sunt puternice şi mesajul ajunge la inima celor care ascultă, având eficienţa dorită.
Fiecare trebuie să îşi bazeze orice conversaţie pe sinceritate, pe raţiune şi pe o dreaptă judecată, indiferent de situaţia în care este pus, după cum este scris în Sfântul Coran:
       „[…]Iar când spuneţi ceva, fiţi drepţi, chiar când este vorba de o rudă apropiată şi ţineţi-vă legământul faţă de Allah! Acestea vi le-a poruncit [Allah], poate că voi vă aduceţi aminte!” (Surat Al-’An’am, 6:152)
       Musulmanii mumini îşi păstrează calmul şi nu ripostează atunci când le sunt adresate cuvinte jignitoare. Credincioşii nu răspund vorbelor grele şi nici purtării mai puţin cuviincioase, ci caută să păstreze puritatea propriei purtări şi să aibă o atitudine demnă în faţa celorlalţi. Ei nu trebuie să răspundă urii cu ură şi insultelor cu insultă, ci să fie fără mâini în faţa celor care lovesc şi fără glas în faţa celor care jignesc; ţinând cont de faptul că acei oameni care adresează astfel de cuvinte sunt oameni temători, care se îndoiesc de trăinicia propriilor lor trăiri şi care au o credinţă slabă. Atitudinea drept-credincioşilor este determinată de puterea şi de tăria credinţei lor. Musulmanii mumini caută doar mulţumirea lui Allah subhanahu wa ta’ala, care îndeamnă la îndepărtarea de cei care sunt potrivnici, cunoscând faptul că orice faptă de pe acest pământ cântăreşte greu în Ziua Judecăţii, când fiecare va fi răsplătit după ceea ce a înfăptuit:
       „Iar când aud ei vorbele grele, se îndepărtează de ele şi zic: «Noi avem parte de faptele noastre şi voi aveţi parte de faptele voastre! Pacea asupra voastră! Noi nu-i căutăm pe cei proşti!»” (Surat Al-Qasas, 28:55)
De asemenea, Allah subhanahu wa ta’ala spune în Coranul cel Sfânt:
       „Aceia care nu fac mărturie mincinoasă şi dacă trec pe lângă clevetiri, trec cu vrednicie.” (Surat Al-Furqan, 25:72)
Astfel, oamenii credincioşi nu răspund în acelaşi mod în momentul în care li se adresează cuvinte grele şi jignitoare. Ei trebuie să îşi înăbuşe în interior furia pe care acestea le provoacă, ca şi cum nu ar avea limbă cu care să riposteze, oricât de greu ar fi de realizat acest lucru. În acest fel, ei îşi arată adevăratul caracter, care este în acord cu cuvintele lui Allah Preaînaltul, care îndeamnă la răbdare:
„Rabdă ceea ce ei spun şi înalţă laudă Domnului tău; înainte de răsăritul soarelui, înainte de asfinţitul lui şi în ceasurile nopţii laudă-L şi la capetele zilei, poate că astfel vei fi tu mulţumit!” (Surat Ta-Ha, 20:130)
Musulmanii credincioşi se îndepărtează de orice fel de faptă care nu îi face cinste şi nu răspund vorbelor grele cu altele asemenea, pentru că ei ştiu că un om puternic este cel care ştie să îşi stăpânească mânia  şi care trec peste greşelile celor din jur, oricât de greu ar fi acest lucru.
Abu Huraira, radhi Allahu anhu, a relatat că Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam, a spus:
„Nu este puternic cel care se luptă, ci cel care se stăpâneşte la supărare.” (Bukhari şi Muslim)
Dreptcredincioşii trebuie să urmeze îndemnurile pe care Profeţii, aleihi sallam, le-au lăsat ca moştenire şi să se poarte cu bunătate şi toleranţă şi să utilizeze vorbe cuviincioase chiar şi cu cei care nu cred în ceea ce ei cred, să nu fie dominaţi de furie şi nici să nu se angajeze în argumente. Când Moise, aleihi sallam, a fost trimis la Faraon, Allah subhanahu wa ta’ala i-a poruncit să se poarte cu blândeţe, să arate toleranţă pentru orice acţiune şi să se adreseze cu vorbe blânde:
„Şi spuneţi-i lui vorbe blânde! Poate că el îşi va aduce aminte sau se va teme!” (Surat Ta-Ha, 20:44)
       Profetul Mohammed, salla Allahu aleihi wa sallam, a interzis vorbele grele, pentru că acestea sunt izvorâte din necredinţă şi ele nu fac altceva decât să de naştere duşmăniei. Ele sunt semne ale ignoranţei şi ale nechibzuinţei.
       Ibn Mas’ud, radhi Allahu anhu, a relatat că Trimisul lui Allah, salla Allahu aleihi wa sallam, a zis:
      „Un credincios nu batjocoreşte, nici nu înjură, nu ocărăşte şi nici nu vorbeşte necuviincios.” (Tirmidhi)
       În comunicarea cu cei din jur, drept-credincioşii trebuie să ţină cont de faptul că dialogul este bazat pe libertate şi pe voinţă proprie; nicio idee nu poate fi impusă celuilalt. În dialog, trebuie respectată identitatea culturală şi ideologică a celuilalt, numai astfel putând conduce paşii noştri spre pace, dreptate şi înţelegere. Islamul susţine existenţa dialogului chiar şi cu cei care nu cred în cuvintele revelate de către Allah preaînaltul Profetului nostru, salla Allahu aleihi wa sallam, iar musulmanii nu trebuie să uite că ei sunt agenţi ai blândeţii şi a milosteniei, pe care trebuie să le arate prin întreg comportamentul lor şi prin modul în care comunică cu toate persoanele cu care intră în contact.
În discuţiile cu necredincioşii, trebuie să ne purtăm cu toleranţă şi cu răbdare şi să caute numai aspectele comune, care pot să îi apropie unii de alţii. Trebuie evitat tot ceea ce ar putea să ne dezbine şi să observăm că principalul nostru punct comun este reprezentat de Divinitate, aşa cum scrie în Coranul cel Sfânt:
„Spune: «O, voi oameni ai Scripturii, veniţi la un cuvânt comun între noi şi voi: să nu-L adorăm decât pe Allah, să nu-L asociem cu nimic, să nu ne luăm unii pe alţii drept dumnezei, în afară de Allah.» Apoi, dacă ei vor întoarce spatele, spuneţi-[le]: «Mărturisiţi [cel puţin] că noi suntem supuşi!»” (Surat ’Al-’Imran, 3:64)
Faţă de necredincioşi, ne este interzis să ne purtăm cu violenţă , atât timp cât ei nu sunt asupritori. În momentul în care chemarea la credinţă a fost respinsă, musulmanii trebuie să continue să respecte decizia necredincioşilor, însă, să nu se amestece cu aceştia; drept-credincioşii urmează calea pe care au ales-o şi acceptat-o ca unica adevărată, plecându-se în faţa lui Allah Preaînaltul, Unicul Demn de Laudă şi îi vor lăsa şi pe ceilalţi să urmeze propriul drum, pentru că nu există silire la credinţă. Allah subhanahu wa ta’ala spune în Sfântul Coran:
„Spune: «O, voi, necredincioşi! ̴ Eu nu ador ceea ce voi adoraţi ̴ Şi nici voi nu adoraţi ceea ce ador eu, ̴ Nici adorarea mea nu este asemenea adorării voastre,  ̴ Şi nici adorarea voastră nu este asemenea adorării mele! ̴  Voi aveţi religia voastră, iar eu am religia mea!»” (Surat Al-Kafirun, 109:1-6)
Alhamdu Lillah, suntem urmaşi ai unei civilizaţii în care toleranţa, dragostea şi dialogul dominau întreaga societate şi, in shaa Allah, cu Voia şi cu Ajutorul lui Allah subhanahu wa ta’ala, problemele care astăzi generează discuţii în contradictoriu şi conflicte între diversele popoare îşi vor găsi rezolvarea, atât timp cât noi ne vom deschide inimile cu dragoste şi compasiune către toţi cei din jurul nostru. Pentru ca acest lucru să fie posibil, trebuie ca fiecare dintre noi să fim conştienţi că schimbarea provine din noi înşine şi că aşa cum ne purtăm cu cei din jurul nostru, aşa şi aceştia se vor comporta cu noi:
„[…]Allah nu schimbă starea unor oameni până ce ei nu schimbă ceea ce se află în sufletele lor. Iar dacă Allah voieşte un rău pentru un neam, acesta nu poate fi respins. Şi ei nu au în locul lui Allah nici un alt ocrotitor.” (Surat Ar-Ra’d, 13:11)

Fie ca Allah subhanahu wa ta’ala să ne lumineze minţile şi inimile în spiritul dragostei, toleranţei şi dialogului şi să ne dea înţelepciunea de a schimba puţin câte puţin universul nostru interior, astfel încât să ne putem apropia mai mult unii de ceilalţi! Amin!


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Un produs Blogger.
 
;