Hajj-ul este un act de adorare și unul dintre
cei cinci stâlpi de bază ai islamului, obligatoriu pentru orice musulman
cel puțin o dată în viață, după cum reiese din Nobilul Coran și din
Sunnah Profetului Mohammed (ﷺ):
„O, voi oameni, ați primit Poruncă de la Allah să efectuați pelerinajul. Așadar, efectuați pelerinajul!” (Al-Bukhari)
Înainte de Hajj
1. Asigurați-vă că știți tot ceea
ce trebuie în legătură cu pelerinajul, pentru că de aceste cunoștințe
depinde acceptarea acestuia de către Allah Subhanahu wa Ta'ala. Citiți cărți, întrebați imami, informați-vă!
2. Să aveți intenția fermă de a efectua pelerinajul, înainte de a începe orice pregătire!
3. Pregătiți-vă financiar și pentru călătorie, și pentru ceea ce lăsați familiei, dacă aceasta nu vă însoțește.
4. Plătiți-vă datoriile și scrieți-vă testamentul!
5. Pelerinajul NU vă este acceptat dacă banii cu care îl împliniți provin din activități ilicite sau interzise. Aveți grijă ca banii să provină din activități halal!
6. Cereți iertare și reparați, dacă se poate, ceea ce ați făcut rău sau greșit!
7. Înarmați-vă cu răbdare și aveți drept obiectiv politețea și bunul simț în ceea ce privește comportamentul
și atitudinea. Profetul Mohammed (ﷺ) a spus:
„Allah este Bun și iubește bunătatea și oferă pentru bunătate ceea ce nu oferă pentru severitate.” (Ibn Majah)
Comportament și atitudine
1. Să Îi mulțumim lui Allah Subhanahu wa Ta'ala pentru că ne-a binecuvântat cu Binecuvântarea de a efectua pelerinajul la Casa ce Sfântă, Al-Ka‘bah. Fie ca El, Preaînaltul, să accepte de
la noi toate faptele noastre bune și să mărească răsplata, in shaa Allah!
Fie ca Allah Subhanahu wa Ta'ala să ne îndrume și să primească acest act
de adorare de la noi și sârguința noastră pe Calea cea Dreaptă să fie
cu folos, in shaa Allah!
2. Să ne amintim mereu că ne
aflăm într-o călătorie binecuvântată, o călătorie care are la bază
credința în Tawhīd (Unicitatea lui Allah), ikhlās (sinceritate),
obligativitatea de a răspunde chemării Lui, supunerea necondiționată
față de El, Preaînaltul, cu speranța că vom câștiga Răsplata Sa,
in shaa Allah.
3. Să fim pe deplin conștienți că pelerinajul acceptat de Allah Subhanahu wa Ta'ala (Hajj Mabrur) nu are altă răsplată decât Paradisul!
4. Să fim mereu în gardă
împotriva rătăcirilor și a șoaptelor lui Șeitan, care nu
are alt scop decât acela de a îl ațâța pe om împotriva semenilor lui, căci,
într-adevăr, el iubește cearta și disputele.
Așadar, evitați cearta, discuțiile în
contradictoriu, purtați-vă unii cu alții ca și cum ați fi frați și surori
și nu fiți cu nesupunere față de ceea ce Allah Preaînaltul a poruncit!
Aveți în minte ceea ce Mesagerul lui Allah (ﷺ) a spus:
„Niciunul dintre voi nu este cu adevărat credincios până când nu iubeşte pentru fratele său ceea ce iubeşte pentru sine.” (Al-Bukhari și Muslim)
5. Dacă aveți orice nelămurire
din punct de vedere religios asupra a ceea ce este Hajj-ul (pelerinajul) și a semnificației acestuia,
atunci este foarte indicat să căutați răspunsuri la imami și învățați,
până ce veți fi pe deplin lămuriți, deoarece aceasta este în concordanță
cu ceea ce Allah Subhanahu wa Ta'ala a spus:
„Nu am trimis înainte de tine (o, Mohammed) decât numai bărbați cărora le-am revelat. Întrebați-i pe oamenii Cărții (pe cei erudiți dintre evrei și creștini), dacă voi nu știți!” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 21:7)
6. Se știe că Allah Preaînaltul a
făcut unele acte fard (obligatorii), iar altele Sunnah (voluntare), însă
Allah Subhanahu wa Ta'ala nu acceptă actele Sunnah de la acela care încalcă sau
nesocotește actele fard. Așadar, este fard comportamentul frumos și
politicos în timpul pelerinajului, iar dacă acest comportament nu este
așa cum s-a poruncit, atunci degeaba se efectuează acte Sunnah.
7. Nu este permis ca bărbatul să
își efectueze rugăciunea lângă sau în spatele unei femei, oriunde s-ar afla
el, fie că este în Moscheea Sacră, afară sau oriunde în altă parte,
nu contează din ce motiv sau în ce conjunctură. Femeile se roagă
întotdeauna în spatele bărbaților.
8. Nu este recomandată efectuarea rugăciunii pe căile de acces sau prin spatele ușilor, pentru că pot
apărea situații care să invalideze rugăciunea.
9. Nu este permisă blocarea
căilor de acces de către oamenii care efectuează Tawāf (înconjurul făcut) în jurul sanctuarului Ka‘bah,
chiar dacă sunteți alături sau vă rugați lângă acesta, o Piatra
Neagră sau la Oprirea lui Ibrahim, dacă este aglomerat. Astfel pot apărea situații care conduc la acte haram (interzise, precum un păcat, un viciu, o situație penibilă, o atitudine nepoliticoasă,
etc).
10. Atitudinea demnă a
musulmanului în fața sanctuarului Ka‘abah este fard (obligatorie), însă a săruta
Piatra Neagră este Sunnah, iar ceea ce este obligatoriu are prioritate
față de Sunnah.
Când locul este foarte aglomerat și nu se poate
face acest act Sunnah, atunci este suficient să întinzi mâna dreaptă în
direcția Pietrei Negre și să spui:
«Allahu Akbar!»
(Allah este Prea Măreț!)
11. Lăsați-vă familia sub protecția cuiva de încredere, pentru orice problemă care s-ar putea ivi în viața acestora cât timp sunteți plecați.
12. Femeile nu pot merge singure în pelerinaj, ele trebuie să fie însoțite de un mahram (o persoană de sex masculin cu care femeia nu se poate căsători, așa cum sunt tatăl, fratele, vărul, unchiul ei etc., sau soțul ei, care, la fel, este mahram pentru ea). Aceasta este în conformitate cu ceea ce a spus Profetul Mohammed (ﷺ):
„«O femeie nu trebuie să călătorească singură fără un mahram și niciun bărbat nu poate să o viziteze decât în prezența unui mahram.» Un bărbat s-a ridicat și l-a întrebat pe Profetul lui Allah (ﷺ): «O, Mesager al lui Allah! Intenționez să merg cu cutare și cutare armată, iar soția mea vrea să efectueze Hajj (pelerinaj).» Profetul (ﷺ) a spus: «Mergi cu ea (la Hajj).»” (Al-Bukhari)Dacă, însă, femeia face parte dintr-un grup, majoritatea Școlilor de Jurisprudență sunt de acord cu faptul că un imam care însoțește grupul ține locul persoanei mahram.
13. Să vă asigurați că nu vă
aflați în niciuna dintre situațiile care îl scot pe musulman în afara islamului.
Cele mai frecvent întâlnite astfel de situații sunt:
- a îi asocia parteneri lui Allah Subhanahu wa Ta'ala în adorare (shirk major). Allah Preaînaltul spune:
„Necredincioși sunt aceia care spun: «Dumnezeu e Mesia, fiul Mariei!» Doar a zis Mesia: «O, fii ai lui Israel, adorați-L pe Allah, Domnul meu și Domnul vostru!» Pe cel care așează lângă Allah pe altcineva, Allah îl va opri de la Rai, iar adăpostul lui va fi Focul și cei nelegiuiți nu vor afla ajutor.” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 5:72)
- a îi invoca pe cei morți, a le cere ajutorul și a le aduce ofrande sau a face sacrificii, toate acestea fiind shirk. . Profetul (ﷺ) i-a avertizat cu asprime pe practicanții unor astfel de lucruri spunându-le:
„(...) Cu adevărat, cei dinaintea voastră au luat mormintele Profeţilor drept loc de rugăciune. Nu luaţi mormintele drept loc de rugăciune, pentru că eu vă interzic aceasta.” (Muslim)
- a pune intermediari între Allah Preaînaltul și
propria persoană, a îi invoca pe aceștia și a le cere să intervină sau
să mijlocească în fața lui Allah Subhanahu wa Ta'ala și a te încrede în ei sunt
acte ale necredincioșilor.Allah Preaînaltul spune:
„(...) aceia (idolii) pe care voi îi chemaţi în locul Lui nu stăpânesc nici cât pieliţa sâmburelui de curmală. ~ Dacă îi chemaţi, ei nu aud chemarea voastră şi chiar dacă ar auzi-o, tot nu v-ar răspunde vouă (...)” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 35:13-14)
- a nu fi de acord sau a urî ceea ce Mesagerul lui Allah (ﷺ) a spus că este permis, căci aceasta scoate persoana în afara islamului, chiar dacă se supune regulii sau acționează în conformitatea cu aceasta. Allah Preaînaltul spune:
„Aceasta fiindcă ei au pizmuit ceea ce a pogorât Allah și, de aceea, El a zădărnicit faptele lor.” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 47:9)
- a lua în derâdere pe Allah Subhanahu wa Ta'ala, Cărțile Sale, pe Mesagerul lui Allah (ﷺ) sau orice cu privire la religie. Allah Preaînaltul spune:
"„ar dacă-i
întrebi, atunci zic ei: «Noi vorbeam într-olaltă și glumeam.» Spune (o, Mohammed):
«Voi luați în derâdere pe Allah și Semnele Sale și pe Trimisul Lui?!» ~
Nu vă dezvinovățiți! Voi v-ați făcut necredincioși după ce ați fost
credincioși. Iar dacă Noi iertăm o parte dintre voi, osândim o (altă
parte), pentru că ei sunt nelegiuiți!” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 9:65-66)
- a practica magia sau a îi duce în ispită pe alții, prin fapte sau acte rău voitoare. Allah Preaînaltul spune:
„Și au urmat ceea ce șeitanii au născocit în timpul împărăției lui Solomon, dar nu a fost necredincios Solomon, ci șeitanii au fost necredincioși. Și i-au învățat pe oameni vrăjitoria și ceea ce a fost trimis celor doi Îngeri din Babel, lui Harut și Marut. Dar ei doi nu învățau pe nimeni înainte de a-i spune: «Noi suntem o ispită, deci nu fi necredincios!» Și au învățat de la ei doi (chiar și) cum să semene dezbinare între bărbat și soața lui. Însă ei nu puteau să facă rău nimănui, fără îngăduința lui Allah. Ei i-au învățat ceea ce le aduce rău și nu le folosește și totuși au știut că cei care vor dobândi aceasta nu vor avea parte în Viața de Apoi. Ce lucru de nimic au dobândit în schimbul vinderii sufletelor lor! Dacă ei ar fi știut!” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 2:102)
Sfaturi practice
1. Schimbul valutar nu este o problemă în Arabia Saudită, se poate face de oriunde.
2. Atenție la grupurile mari aflate în
mișcare, care, fie că sunt în căutarea cuiva dintre ei, care s-a
rătăcit, fie că au ratat unele ritualuri și merg să împlinească altele,
în compensație.
3. Asigurați-vă că sunteți în
compania unor oameni buni și liniștiți, căci altfel vă pot strica Hajj-ul cu certurile și atitudinea lor
negativă.
4. Dați-vă întâlnire în locuri marcate prin semne sau foarte vizibile.
5. Oferiți o marjă de siguranță în ceea ce privește timpul de întâlnire, dar în așa fel încât să nu ratați ritualurile.
6. Asigurați-vă că toți membrii grupului dumneavoastră au înțeles corect ora și locul de întâlnire.
7. Nu aduceți mâncare de acasă, pentru că veți găsi mâncare din belșug peste tot.
8. Cea mai bună mâncare sunt
fructele, care sunt și ieftine, iar cea mai bună băutură e apa, care, de
asemenea, se găsește peste tot și este ieftină.
9. Nu aruncați resturile la întâmplare.
10. Luați numai acele medicamente
care sunt strict necesare pentru sănătatea dumneavoastră, celelalte
tipuri se obțin ușor de la orice farmacie. Sunt puncte de prim-ajutor
în toate zonele.
11. Evitați expunerea la soare prin folosirea de umbrele și beți multe lichide, pentru a evita insolația.
12. Cei slabi, bătrâni sau infirmi
pot închiria scaune cu rotile sau cârje. Orice paznic sau polițist vă
poate îndruma către cei care furnizează astfel de servicii.
Ce nu nu trebuie să vă lipsească
din bagaje
1. Hainele de ihrām
2. Sandalele sau papucii
4. Umbrele
5. Banii
6. Actele de identitate
7. Carnetul de sănătate sau fișa cu vaccinuri.
Tipuri de Hajj
Înainte de a efectua pelerinajul, trebuie să vă
informați și să cunoașteți bine diferitele tipuri de Hajj. Acest fapt vă
ajută să efectuați exact tipul de Hajj pe care îl doriți.
Puteți efectua Hajj (pelerinajul cel mare) și ‘Umrah
(pelerinajul cel mic) separat sau le puteți combina, ambele moduri de
efectuare a pelerinajului fiind benefice, după cum a spus Profetul Mohammed (ﷺ):
„Oricine intenționează să efectueze Hajj și ‘Umrah în același timp este bine; și oricine intenționează să efectueze doar Hajj este bine; și oricine intenționează să efectueze doar ‘Umrah este bine.” (Al-Bukhari și Muslim)
Pelerinajul poate fi îndeplinit în 3 feluri:
1) Hajj Tamāttu‘ - reprezintă efectuareaa, în aceeași călătorie, atât a ‘Umrah, cât și a Hajj-ului, în
lunile prescrise pentru Hajj (lunile Shawwal, Dhu-l-Qa'dah și Dhu-l-Hijjah). Musulmanul intră în starea de ihrām pentru a efectua ‘Umrah, apoi
iese din această stare de sacralitate pentru a intra din nou în starea de ihrām și
a putea efectua Hajj. După realizarea sā‘i (a merge şi a alerga între dealurile Safā şi Marwah, pe care pelerinul trebuie să îl parcurgă de 7
ori), pelerinul își rade sau scurtează părul. Hajj Tamāttu‘ este considerat
a fi pelerinajul cel mai bun pentru un musulman.
2) Hajj Qirān - reprezintă
efectuarea în același timp, atât a ‘Umrah, cât și a Hajj-ului. Pelerinul efectuează acest tip de pelerinaj plecând de la Miqāt și ajungând la
Mecca, fără, însă, a ieși din starea de sacralitate până în prima zi de
sărbătoare. După efectuarea sā‘i, pelerinul nu trebuie să își radă
părul.
3) Hajj Ifrād - reprezintă realizarea, în lunile prescrise pentru pelerinaj, a Hajj-ului simplu, fără ‘Umrah.
Trebuie să cunoașteți foarte bine cele trei tipuri
de Hajj. De asemenea, trebuie să știți, spre exemplu, că în cazul
efectuării Tamāttu‘ sau Qirān, trebuie neapărat să sacrificați un animal
sau să postiți timp de 3 zile în timpul Hajj-ului și 7 zile la
întoarcerea acasă.
Pregătiri pentru Hajj
Înainte de a pleca în călătorie, este necesar să
vă căiți pentru toate păcatele înfăptuite până atunci. Prin căința sinceră, se
urmărește îndepărtarea tuturor păcatelor anterioare. Trebuie să
regretați sincer toate faptele rele efectuate înainte, iar dacă știți că
ați greșit față de cineva sau ați nedreptățit o anumită persoană, este
necesar să vă cereți iertare de la aceasta înainte de a pleca. Este
necesar să deschideți o nouă pagină a vieții voastre, pe care să o
păstrați cât mai strălucitoare și luminoasă posibil, astfel încât pelerinajul vostru să fie acceptat, in shaa Allah. Faceți aceasta
slăvindu-L pe Allah Subhanahu wa Ta'ala, știind că la El, Preaînaltul,
este întoarcerea:
„(…) Slavă Celui care ni le-a supus nouă pe acestea pe care noi nu am fi putut să le stăpânim! ~ Și noi la Domnul nostru ne vom întoarce!” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 43:13-14)
În momentul în care plecați în călătorie, trebuie
să vă gândiți bine care mijloc de transport este convenabil pentru voi,
și, în funcție de acesta, să îndepliniți anumite ritualuri. Spre
exemplu, dacă veți călători pe mare sau veți zbura cu avionul, aveți
două posibilități:
1) îmbrăcați hainele ihrām încă de acasă, în cazul în care locuiți în apropiere de Mecca și Medina;
2) îmbrăcați hainele ihrām în
avion sau pe vapor, înainte de a pătrunde în Miqāt. De aceea, este
recomandat să puneți hainele ihrām în bagajul de mână.
Înainte de a pleca de acasă, trebuie să vă
îngrijiți de câteva lucruri de igienă personală, care vă vor ajuta,
apoi, să intrați mai ușor în starea sacră de ihrām. Este recomandat ca
înainte de a părăsi casa, să vă tăiați unghiile, părul și să scurtați
barba și mustața. De asemenea, este bine să faceți un duș, pentru a vă
curăța corpul, mai ales dacă veți fi nevoiți să îmbrăcați hainele de ihrām
încă din timpul zborului.
Sfat:
Aveți grijă că Jeddah nu este considerat Miqāt.
Dacă ajungeți aici fără a fi îmbrăcat hainele ihrām, trebuie să mergeți
la cel mai apropiat Miqāt sau să sacrificați un animal.
Înainte de a părăsi casa, trebuie neapărat să spuneți Talbiyah (intenția de a efectua Hajj-ul):
„«Labbaik Allāhumma Labbaik. Labbaika la-Sharika Laka labbaik. Inna al-Hamda wan-ni‘mata Laka wa-l-Mulk. La sharika Lak»
(Aici sunt, o, Allah, în slujba Ta, aici sunt. Aici sunt, în slujba Ta! Tu nu ai niciun partener. Toată slava şi adorarea Ţie Ţi se cuvin! A Ta este Stăpânirea, Tu eşti Cel fără egal şi nu ai parteneri!)
Este necesar ca intenția de a efectua pelerinajul
să fie făcută, pentru că, altfel, acesta nu este acceptat. Profetul
Mohammed (ﷺ) a spus:
„Faptele sunt judecate după intenții, și fiecare om va avea doar ceea ce a intenționat.”
(Al-Bukhari și Muslim)
Atingerea Miqāt-ului
Atingerea Miqāt-ului este o obligație a oricărui
musulman care îndeplinește pelerinajul, după cum a spus Mesagerul lui Allah (ﷺ):
„Acesta (și a specificat numele) este locul în care trebuie să ajungă toți cei care nu sunt locuitorii lui și care doresc să împlinească Hajj și ‘Umrah.” (Al-Bukhari și Muslim)
În momentul în care ajungeți în Miqāt, trebuie
neapărat să fiți îmbrăcați cu hainele de ihraām. Dacă nu ați purtat hainele de ihrām și ați trecut de Miqāt, trebuie fie să vă întoarceți și să le
puneți, fie să sacrificați un animal.
În momentul în care reușiți să ajungeți în Miqāt,
trebuie să faceți o baie generală (ghusl, în cazul în care nu ați făcut acest
lucru la plecarea de acasă), pentru a curăța corpul, ca acesta să poată
intra în starea de sacralitate.
Sfat:
În momentul în care intră în Miqāt, bărbații nu
mai poartă hainele normale, ci îmbracă haine speciale pentru Hajj.
Trebuie purtate cele două bucăți de pânză sau stofă specifice, de
culoare albă. Femeile pot îmbrăca orice fel de haine, atât timp cât
acestea sunt conform cerințelor islamice: să acopere întreg corpul, cu
excepția feței și a mâinilor, să fie largi, în culori decente și să nu
fie transparente.
Începerea stării de ihrām
În momentul pelerinajului, trebuie să aveți grijă
deosebită în ceea ce privește comportamentul vostru, pentru a putea să
primiți recompensa pentru acțiunea voastră. Gândiți-vă permanent că
trebuie să profitați din plin de șansa pe care o aveți pentru
îndeplinirea Hajj-ului, pentru că nu se știe dacă veți mai putea
vreodată să mergeți la Hajj. Există mai multe lucruri care trebuie
respectate pentru a îndeplini pelerinajul, însă cea mai importantă este
evlavia, așa cum scrie în Nobilul Coran:
„Pelerinajul are loc în lunile cunoscute. Aceluia care s-a decis să facă pelerinajul în aceste luni îi sunt oprite în timpul pelerinajului împreunarea cu muierea, nesupunerea și cearta. Și binele pe care îl faceți, Allah îl știe. Luați cu voie provizie, dar cea mai bună provizie este evlavia! Și fiți cu frică de Mine, voi cei care aveți minte!” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 2:197)
După ce ați terminat de efectuat rugăciunea
obligatorie, rostiți intenția pentru efectuarea tipului de pelerinaj
dorit. Bărbații vor rosti talbiyah cu voce tare, în timp ce femeile o spun
încet, doar pentru ele.
1) Dacă intenționați să efectuați Hajj Tammāttu‘, trebuie să spuneți:
Labbaik Allāhumma ‘Umrah mutamati'an biha ‘ilal Hajj
(Aici sunt, o, Allah, efectuând ‘Umrah Tamāttu‘til Hajj!)
2) Dacă intenționați să efectuați Hajj Qirān, trebuie să spuneți:
Labbaik Allāhumma Hajj wa ‘Umrah
(Aici sunt, o, Allah, efectuând Hajj și ‘Umrah în același timp!)
3) Dacă intenționați să efectuați Hajj Ifrād, trebuie să spuneți:
Labbaik Allāhumma Hajj
(Aici sunt, o, Allah, efectuând Hajj!)
Obligațiile musulmanului pentru atingerea stării de ihrām:
- pentru bărbați: trebuie să poarte două bucăți de pânză/stofă de culoare albă;
- pentru femei: pot purta orice fel de rochie decentă, care este suficient de lungă. Aceasta nu trebuie să acopere fața și mâinile;
- a îmbrăca haine de ihrām;
- nu este voie să se taie părul;
- nu este voie să se taie unghiile;
- nu este voie să se folosească parfum;
- nu este voie să se sacrifice vreun animal;
- nu este voie să se întrețină relații sexuale;
- nu este voie să se facă nicio cerere în căsătorie.
Atenție! Orice încălcare a acestor reguli conduce la anularea Hajj-ului.
Mersul la Mecca
Mersul la Mecca este obligatoriu, pentru a putea,
apoi, să ajungeți la Moscheea Al-Haram, pentru a obține mila și răsplata
lui Allah Subhanahu wa Ta'ala, spunând:
„O, Allah, deschide-mi ușile Milei Tale!” (At-Tirmidhi, Ahmad și Ibn Majah)
Este recomandat ca, imediat după ce se atinge
starea de ihrām, să mergeți direct la Mecca. Apoi, trebuie mers neapărat
la Moscheea Al-Haram.
Înainte de a pătrunde în Moscheea Al-Haram, este recomandat să efectuați abluțiunea (wudhu).
În moschee, intrați pe poarta As-Salām.
O rugăciune în Moscheea Al-Haram valorează cât o sută de rugăciuni în orice altă moschee.
Tawāf Al-Ifadah
După vizitarea Moscheii Al-Haram, este necesar să
se efectueze Tawāf (înconjurul sanctuarului Ka‘abah). Aceasta poartă numele de Tawāf
Al-Ifadah și este obligatorie pentru orice musulman care efectuează Hajj.
Cei care efectuează Tawāf trebuie să fie buni cu cei din jur, să încerce să
îi ajute, astfel încât să primească răsplată mare atât în această viață,
cât și în Viața de Apoi:
„(…) Domnul nostru, fă-ne nouă parte bună în această lume și parte bună în Lumea de Apoi și apără-ne pe noi de chinurile Focului!” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 2:201)
Realizarea Tawāf:
1) Se face ocol în jurul sanctuarului Ka‘abah de 7 ori. Aveți grijă să aveți Ka‘abah în partea stânga.
2) Începeți ocolul de la Piatra Neagră, atingând-o și spunând «Allahu Akbar!» de fiecare dată când ajungeți în dreptul ei.
3) În timpul în care efectuați
Tawāf, recitați orice du‘ā pe care o cunoașteți sau faceți dhikr (pomeniți-L pe Allah) și
terminați orice ocol la Piatra Neagră.
4) Doar pentru bărbați, este recomandat să meargă mai repede la primele 3 ocoluri.
5) Puteți face Tawāf la oricare dintre cele 3 etaje (parter, etajul I sau etajul II).
6) Între Rukn Yamani (Colțul Yemenit) și Piatra Neagră, rostiți următoarea du‘ā:
„O, Allah, binecuvântează-ne pe noi, atât în această lume, cât și în Lumea de Apoi și apără-ne pe noi de Focurile Iadului!”
7) După ce ați terminat cele 7
ocoluri, rugați-vă 2 rak‘āt (unități de rugăciune) în spatele Opririi lui Ibrahim (Maqam Ibrahim). Dacă nu este
posibil, rugați-vă oriunde este posibil în moschee, cu fața îndreptată
spre Ka‘abah.
8) Este recomandat să beți apă Zam-Zam.
Sā‘i
1) Mergeți în zona colinelor Safā
și Marwah. Ridicați mâinile și poziționați-vă în direcția Ka‘abah. Rostiți versetul următor atunci când vă aflați pe colinele Safā și Marwah:
„As-Safā și Al-Marwah sunt dintre rânduielile lui Allah, iar cel care face pelerinajul la Casă sau pelerinajul mic nu comite niciun păcat dacă le înconjoară (...)” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 2:158)
2) Coborâți de pe Safā, între
cele două dealuri, mergeți cu viteză normală. Menționați numele lui
Allah Subhanahu wa Ta'ala, recitați din Nobilul Coran și rostiți cât mai multe du‘ā (suplicații) în timp ce
mergeți.
3) Urcați pe Marwah și rostiți aceleași du‘ā-uri pe care le-ați rostit la coborârea de pe Safā.
4) Urcarea și coborârea între
cele două coline se face de 7 ori, rostind du‘ā-uri și rugându-vă lui Allah Subhanahu wa Ta'ala. De la Safā la Marwah, se numără ca un ocol. Ar
trebui să terminați cele 7 ocoluri de la sā‘i în dreptul colinei Marwah.
În Mina
Este recomandat să mergeți în Mina. Acest lucru va
fi făcut după cum a rânduit Allah Preaînaltul, pentru că un musulman
știe că rânduielile lui Allah Subhanahu wa Ta'ala trebuie urmate
întocmai, pentru a reuși să își păstreze inima pură:
„Așa! Iar acela care cinstește rânduielile lui Allah (să știe) că aceasta este din cuvioșia inimii!”(Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 22:32)
În Mina, trebuie în mod obligatoriu să efectuați
cele 5 rugăciuni zilnice obligatorii. Trebuie să începeți rugăciunea cu
cea de Dhuhr. Puteți scurta rugăciunea de la 4 rak‘āt la 2, însă
nu aveți voie să combinați rugăciunile între ele, acestea trebuie
efectuate fiecare în parte.
Rămâneți în Mina până ce soarele răsare în ziua a noua din Dhu-l-Hijjah.
Poposirea la ‘Arafah
Este
obligatoriu să ajungeți la ‘Arafah. Cine nu merge în acest loc sau cine
îl părăsește înainte de apusul soarelui, nu va avea Hajj-ul acceptat
și va trebui să sacrifice un animal. În momentul în care plecați spre
‘Arafah, nu conteniți din a rosti talbiyah.
Puteți sta în orice loc din ‘Arafah, atât timp cât sunteți siguri că vă aflați între granițele zonei.
Este recomandat să ascultați predica, stând în
Moscheea Nemira, după care rămâneți în interior pe toată durata amiezii,
efectuând rugăciunile de Dhuhr și ‘Asr. Aceste două rugăciuni se efectuează împreună și pot fi scurtate, de la 4 la 2 raka‘āt.
Toată ziua trebuie petrecută în rugăciune și în
slăvirea lui Allah Subhanahu wa Ta'ala, cerându-I Lui, Preaînaltul,
iertare pentru toate păcatele trecute și ajutor pentru toate acțiunile
voastre. De asemenea, nu trebuie să uitați de frații și de surorile
voastre și să faceți du‘ā pentru întreaga Ummah (comunitate musulmană).
Este recomandat să mergeți pe muntele Rahmah, având
grijă ca întotdeauna acesta să fie între voi și qiblah (direcția de rugăciune). Nu vă înghesuiți
în momentul în care ajungeți pe muntele Rahmah!
În timpul șederii la ‘Arafah, trebuie să urmați
întocmai Sunnah și
să spuneți următoarea du‘ā:
„Lā Ilāha Illa Allah wahdahu la sharīka lah, lahul-mulku wa lahul-hamdu, wa huwa ‘ala kulli shai‘in qadīr”
(Nu există nimeni şi nimic demn de adorare în afară de Allah, Unicul, Care nu are niciun partener; a Lui este împărăţia şi Slava şi El este cu putere peste toate)
După ce apune soarele, puteți pleca spre Muzdalifah, rostind talbiyah.
Atenție! Poposirea la ‘Arafah, urmând toate
ritualurile amintite, este punctul cel mai important al întregului Hajj!
Dacă părăsiți ‘Arafah înainte de Maghrib, întreg Hajj-ul va fi anulat,
după care va trebui să sacrificați un animal.
După părăsirea zonei ‘Arafah, trebuie să mergeți
spre Muzdalifah, pomenindu-L pe Allah Subhanahu wa Ta'ala, așa cum scrie
și în Nobilul Coran:
„Nu este un păcat pentru voi să căutați un câștig de la Domnul vostru, apoi, când grăbiți de pe ‘Arafah, pomeniți-L pe Allah la Al-Mash'ar al-Haram și pomeniți-L pe El, așa cum El v-a călăuzit bine, după ce mai înainte ați fost dintre cei rătăciți!” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 2:198)
Întreaga noapte se rămâne în Muzdalifah, unde
trebuie să efectuați rugăciunile de Maghrib și Isha. Cele două rugăciuni se
scurtează, efectuându-se 2 raka‘āt în loc de 4.
De asemenea, cele două rugăciuni se combină. Dacă
vă aflați încă în drum spre Muzdalifah până la miezul nopții, faceți cele
două rugăciuni acolo unde vă aflați, apoi continuați-vă călătoria.
Este obligatoriu să realizați și rugăciunea de
Fajr în Muzdalifah. Nimeni nu poate părăsi locul până dimineața, după
adhan-ul de Fajr (care se face o singură dată), fără a avea un motiv
întemeiat, excepție făcând femeile, copiii și cei bolnavi, care pot
părăsi zona după miezul nopții.
Trebuie să mergeți la Al-Ma-sh'ar Al-Haram, unde,
îndreptați cu fața spre qiblah, vă veți ruga lui Allah Subhanahu wa Ta'ala, cerându-I iertare și ajutor până la ivirea zorilor.
După ivirea zorilor, părăsiți Muzdalifah,
îndreptându-vă spre Mina. În drumul vostru, aveți grijă să adunați șapte
pietricele. De asemenea, rostiți talbiyah și încercați să grăbiți pasul.
Aruncarea pieticelelor
la Jamarat Al-‘Aqabah
Odată ajunși la Jamarat Al-‘Aqabah, nu veți mai
recita talbiyah și vă veți concentra asupra gestului simbolic de lapidare
a lui Șeitan. În momentul în care vă aflați în acest
loc, veți arunca cele 7 pietricele strânse încă de pe drumul vostru spre
Mina, spunând după fiecare aruncare: «Allahu Akbar!»
Este recomandat să urmați câteva reguli simple, în momentul în care efectuați acest ritual sacru:
1) pietricelele pe care le aruncați nu trebuie să depășească mărimea unui bob de fasole.
2) nu este voie ca pietrele să fie adunate din același loc în care le aruncați, ele trebuie neapărat strânse dinainte.
3) persoanele bolnave pot ruga pe altcineva să arunce pietricelele pentru ei.
4) aveți grijă ca pietrele pe care le aruncați să nu cadă în altă parte decât în zona Jamarat.
Sacrificarea unui animal
Imediat după ce pietricelele au fost aruncate în
interiorul Jamarat Al-‘Aqabah, trebuie să sacrificați un animal, pentru a
Îi mulțumi lui Allah Subhanahu wa Ta'ala pentru toate binefacerile
primite, după cum ne spune El, Preaînaltul, în Nobilul Coran:
„Și pentru fiecare comunitate am rânduit Noi o ofrandă, pentru ca ei să pomenească numele lui Allah asupra vitei cu care i-a înzestrat. Și Domnul vostru este un Domn Unic. Deci supuneți-vă Lui!” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 22:34)
Animalul se sacrifică numai în cazul în care ați
intenționat să efectuați Hajj Tamāttu‘ sau Hajj Qirān, nu și dacă
efectuați doar Hajj Ifrād, așa cum ne învață Allah Subhanahu wa Ta'ala:
„Efectuați Hajj și ‘Umrah pentru Allah! Dacă sunteți împiedicați (în efectuarea lor), aduceți ca ofrandă ceea ce puteți! Și nu vă tundeți capetele voastre înainte ca ofranda voastră să ajungă la locul său de junghiere! Acela dintre voi care este bolnav sau are o durere la cap (și trebuie să se tundă), acela trebuie să se răscumpere printr-un post, sau printr-o pomană, sau printr-o jertfă. Dacă v-ați regăsit liniștea, (piedica a trecut) cine vrea să se bucure după ‘Umrah până la pelerinaj trebuie să aducă o jertfă care se poate face ușor (…)” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 2:196)
Aveți grijă să alegeți pentru sacrificiu cele mai
frumoase animale și îndepărtați-le pe cele care prezintă cel mai mic
defect. Animalul ales spre sacrificiu poate fi oaie, vită sau cămilă. Pe
acesta puteți să îl sacrificați voi înșivă sau puteți angaja pe cineva
să facă acest lucru. În momentul în care realizați sacrificiul, este
recomandat să spuneți următoarea dua:
Bismillah wa Allahu Akbar! Allāhumma minak wa lak! Allāhumma taqabbal minni!(În Numele lui Allah, Allah este prea Măreț! O, Allah, aceasta este de la Tine și pentru Tine! O, Allah, acceptă aceasta de la mine!)
Nu uitați motivul pentru care vă aflați aici,
acela de a fi mai buni, astfel încât să vi se ierte păcatele anterioare
și să primiți beneficii atât în această viață, cât și în Viața de Apoi.
De aceea, este recomandat să împărțiți animalul sacrificat cu cei din
jurul vostru, așa cum scrie în Nobilul Coran:
„Pentru a vedea unele avantaje ale lor și pentru a pomeni numele lui Allah în zile hotărâte asupra vitelor cu care El i-a înzestrat. «Mâncați din ele și dați să mănânce și celui nefericit și sărac!»” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 22:28)
Asigurați-vă că puteți sacrifica animalul în cele
patru zile prescrise (a 10-a, a 11-a, a 12-a sau a 13-a zi de pelerinaj), niciodată după aceste zile.
Este recomandat să mâncați o treime din ea, să oferiți o treime pentru cei apropiați și o altă treime pentru cei săraci.
Tăierea părului
După sacrificarea animalului, trebuie să vă
tundeți sau să vă radeți părul de pe cap. Nu este obligatoriu să radeți
părul, însă este știut faptul că Profetul Mohammed (ﷺ) s-a rugat cerând milă de trei ori pentru cei care și-au ras
părul și numai o singură dată pentru cei care doar și-au tuns părul.
Femeile nu trebuie nici să se radă, nici să își tundă părul, ci doar să
taie o singură șuviță din păr, atât cât se înconjoară pe deget.
Tunderea părului se începe întotdeauna din partea
dreaptă a capului. Aveți grijă ca locul în care se realizează tunderea
să rămână cât mai curat.
După tăierea părului, toate interdicțiile impuse înainte de ihrām dispar, cu excepția celor referitoare la relațiile sexuale:
„Apoi să pună capăt celor care le-au fost oprite lor, să-și împlinească legămintele lor și să înconjoare Casa cea străveche.” (Traducerea sensurilor Nobilului Coran, 2:29)
Tawāf Al-Wadah
Imediat după tăierea părului, vă puteți îndrepta
spre Mecca, pentru a efectua unul dintre stâlpii principali ai pelerinajului, unde trebuie făcut înconjurul sanctuarului Ka‘abah de 7 ori, numit
Tawāf Al-Wadah. Acesta se face la fel ca Tawāf Al-Ifadah. După
terminarea acestuia, este recomandat să se efectueze 2 raka‘āt de rugăciune în
spatele Maqam Ibrahim, dacă este posibil. Dacă acest fapt nu este
posibil, rugați-vă oriunde găsiți un loc liber în moschee, cu fața
îndreptată spre Ka‘abah. Apoi, este recomandat să beți apă Zam-Zam. Odată
ce acest ritual este terminat, puteți considera că pelerinajul a luat
sfârșit.
Întoarcerea acasă
După ce ați reușit să efectuați tot ceea ce trebuia făcut pentru efectuarea Hajj-ului, este timpul să vă întoarceți acasă.
Nu uitați să Îi mulțumiți lui Allah Subhanahu wa Ta'ala pentru că v-a ajutat să îndepliniți Hajj, spunând, așa cum ne-a
învățat Profetul Mohammed, salla Allahu aleihi wa sallam:
„O, Allah, nu există altă divinitate demnă de adorare în afară de Tine, care nu ai niciun partener! A Ta este împărăția Cerurilor și Ție Ți se cuvin toate rugăciunile. El este Allah, Care poate face ca totul să fie posibil. Noi ne întoarcem acum, ne căim de toate păcatele și ne supunem Ție, ne rugăm numai Ție, noi Ție Îți mulțumim și Îți suntem recunoscători. Cu adevărat, Allah Și-a ținut promisiunea și îi sprijină pe cei care Îl urmează și El protejează pe fiecare în parte.” (Al-Bukhari și Muslim)
Cereți-I lui Allah Subhanahu wa Ta'ala să vă
accepte toate faptele pe care le-ați făcut pe tot parcursul Hajj-ului,
știind că dacă El va accepta Hajj-ul, răsplata va
fi Paradisul:
„Răsplata pentru Hajj-ul împlinit corect și acceptat de către Allah nu este alta decât Paradisul.” (Muslim)
Acum, puteți să vă îndreptați spre casele voastre.
Nu uitați, dacă Hajj-ul vostru a fost acceptat de către Allah
Preaînaltul, veți părăsi Mecca în aceeași stare în care se află copiii
nou-născuți, fără niciun păcat, la fel ca o foaie albă de hârtie:
„Cel care efectuează Hajj (pelerinajul) fără a avea relaţii intime (cu soţia sa) şi fără a comite păcate, precum şi fără a avea dispute nedrepte (în timpul Hajj-ului) se va întoarce de la Hajj liber de păcate, la fel ca în ziua în care mama sa i-a dat naştere.” (Al-Bukhari și Muslim)
Încercați, pe cât posibil, ca de acum înainte să
nu mai comiteți păcate, care pot strica starea de puritate în
care vă aflați. Fiți musulmani dreptcredicioși, care urmează principiile de bază
ale islamului, in shaa Allah!
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu