Acest lucru face referire
la următoarele fapte:
1.
Securitatea fizică şi protecţia omului
Viaţa omului este sacră şi este un dar de la Allah,
Creatorul a tot şi a toate. Pentru protejarea vieţii umane, Islamul a legiferat
pedepse fizice capitale şi bine-meritate pentru acei criminali care ucid sau
care îi rănesc grav pe alţii. Omorul este de trei feluri: intenţionat şi/sau
premeditat, un alt tip este cel fără premeditare şi cel de al treilea fel face
referire la omorul din greşeală. Nimeni nu are dreptul să se atingă de viaţa, bunurile sau locuinţa
unei persoane, fără a avea un motiv legitim. Toţi tiranii sau asupritorii
trebuie avertizaţi cu privire la uciderea, lovirea sau asuprirea oricărei
persoane inocente din cadrul societăţii Islamice, iar toate pedepsele stricte
pentru aceste fapte trebuie aduse în discuţie. Dacă pedeapsa nu ar fi egală cu
crima în sine, atunci criminalul ar fi încurajat să comită aceleaşi fapte în
continuare. Toate celelalte pedepse corporale ce se pot aplica au acelaşi
raţionament, la fel cum şi pedeapsa este direct proporţională cu crima produsă,
având reguli predeterminate, tocmai pentru a se evita confuziile. Toate
pedepsele folosite sunt destinate protejării vieţii umane şi a proprietăţii
individuale din cadrul societăţii Islamice. Allah Al-'Alaa (Preaînaltul) spune
în Coranul cel Glorios:
„Şi aveţi în talion (pavază pentru) viaţă, o,
voi cei dăruiţi cu minte, şi poate că o să vă feriţi (de săvârşirea de crime)!”
[Coran, 2:179]
De asemenea, se ştie că pedeapsa
din Viaţa de Apoi pentru cel care a ucis în mod intenţionat şi care nu se
căieşte pentru ceea ce a făcut va fi Focul Iadului şi Mânia lui Allah Al-'Aziz
(Atotputernicul), care spune în Coranul cel Glorios:
„Celui care omoară un
dreptcredincios cu premeditare, răsplata îi va fi Gheena, în care va rămâne
veşnic, Allah se va mânia pe el, îl va blestema şi-i va pregăti chin mare.” [Coran, 4:93]
Islamul a impus anumite
îndatoriri, care trebuie respectate de către toţi oamenii, astfel încât viaţa
omului să fie protejată. Iată în continuare câteva dintre acestea:
[1.] Omul nu este proprietarul
trupului său: mai degrabă, acesta este o entitate sacră ce i-a fost oferită
pentru o perioadă determinată de timp. Nimănui nu îi este permis să îşi facă în
mod intenţionat rău sie însuşi, sau să îşi ia viaţa, sau să facă un anumit
lucru care ar putea să conducă la distrugerea sa ca persoană. Allah Al-Muta'ali
(Preaînaltul) spune în Coranul cel Sfânt:
„O, voi cei care credeţi! Nu
vă mâncaţi averile unii altora pe nedrept, doar dacă este un negoţ legal, cu
bună învoială între voi! Şi nu vă ucideţi voi înşivă[3]!
Allah este Ar-Rahim [Îndurător] cu voi!” [Coran, 4:29]
[2.] Omul trebuie să aibă un mod
de viaţă moderat, care să asigure cerinţele minime esenţiale pentru un trai
decent. Acestuia nu îi este permis să se lipsească în mod intenţionat de
anumite tipuri de alimente, băuturi, obiecte de îmbrăcăminte sau de o îngrijire
corespunzătoare, care i-ar putea face rău. Allah Al-Ahad (Unicul) spune în
Coranul cel Glorios:
„Spune: «Cine a oprit podoaba orânduită de Allah, pe care El a făcut-o
pentru robii Săi şi bunătăţile cele trebuincioase pentru vieţuire?» Spune: «Ele
sunt pentru aceia care cred în viaţa lumească şi numai pentru ei în Ziua
Învierii. Astfel facem Noi versetele Noastre limpezi pentru nişte oameni care
ştiu.»” [Coran, 7:32]
Allah Al-Muta'ali
(Preaînaltul) l-a certat pe Profetul Mohammed (Pacea şi binecuvântarea lui
Allah fie asupra sa!) atunci când el s-a abţinut de la mâncatul mierii (care îi
plăcea în mod deosebit) numai pentru a o mulţumi pe una dintre soţiile sale,
iar acest lucru rămâne ca o pildă nemuritoare pentru musulmanii din toate
timpurile. Allah Al-'Aziz (Atotputernicul) spune în Coranul cel Glorios:
„O, Profetule! De ce îţi
opreşti tu ceea ce Allah ţi-a îngăduit, căutând mulţumirea soaţelor tale? Allah
doară este Al-Ghafur, Ar-Rahim [Iertător şi Îndurător].” [Coran, 66:1]
Islamul ne învaţă să fim
moderaţi. Moderaţia se află la jumătatea drumului dintre zgârcenie şi
extravaganţă. Omul se poate bucura de darurile oferite de Allah Al-'Aziz
(Atotputernicul) pentru viaţa cea lumească, însă acest lucru trebuie făcut cu
moderaţie, fără a încălca ceea ce este permis prin Legislaţia Islamică. Allah Al-'Alaa
(Preaînaltul) spune în Coranul cel Glorios:
„O, fii ai lui Adam! ...
Mâncaţi şi beţi, însă nu întreceţi măsura, fiindcă El nu-i iubeşte pe cei care
întrec măsura!” [Coran, 7:31]
Islamul îi interzice
persoanei să îşi neglijeze nevoile fizice ale trupului sau să îşi facă ea
însăşi rău. Allah Al-'Alaa (Preaînaltul) spune în Coranul cel Glorios:
„Allah nu impune niciunui
suflet decât ceea ce este în putinţa lui. El are ca răsplată ceea ce şi-a
agonisit [faptele bune] şi împotriva lui ceea ce a dobândit [faptele rele]...” [Coran, 2:286]
Anas ibn Malik (Allah să fie mulţumit de
el!) a relatat:
„Trei bărbaţi au venit la casele soţiilor Profetului Mohammed (Pacea şi
binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) pentru a întreba despre modul în care
acesta se implică în actele de adorare. Când au aflat cum este acesta, ei au
considerat că actele lor de adorare sunt nesemnificative şi au spus: «Unde
suntem noi în comparaţie cu Profetul când lui i-au fost iertate păcatele cele
trecute şi păcatele viitoare!» Unul dintre ei a spus: «Vreau să îmi petrec
toată viaţa în Rugăciune şi să nu mai dorm niciodată.» Un al doilea a spus: «Vreau
să ţin Post tot timpul şi să nu îl mai întrerup deloc.» Cel de al treilea a
spus: «Mă voi abţine de la orice relaţie cu vreo femeie şi nu mă voi căsători
niciodată.» Auzind acestea, Profetul Mohammed (Pacea şi binecuvântarea lui
Allah fie asupra sa!) le-a spus: «Pe Allah, eu mă tem de Allah mai mult ca
voi şi, dintre voi, eu sunt cel mai supus Lui, însă totuşi ţin Post şi îl
întrerup, fac Rugăciuni şi dorm noaptea şi mă căsătoresc. Aşa că cel ce se
depărtează de la calea mea, nu este de-al meu.»” (Bukhari şi
Muslim)
2. Asigurarea
păcii şi a siguranţei persoanei
Dreptul la securitate şi
protecţie este dreptul principal, care stă la baza asigurării siguranţei
fiinţei umane. Niciun cetăţean musulman nu trebuie speriat sau ameninţat prin
intermediul cuvintelor, acţiunilor sau armelor de orice tip. Mesagerul lui
Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) a spus:
„Nu este permis ca un musulman
să îl sperie pe un alt musulman.” (Abu Dawud,
Ahmad şi alţii)
Sentimentul de securitate
şi siguranţă ajută persoană să se simtă liberă, pentru a putea să se deplaseze
oriunde, cu scopul de a munci, pentru a îşi asigura un trai cinstit ei însăşi
şi familiei sale. Pedepsele au fost impuse în anumite cazuri tocmai pentru ca
cei care doresc să distrugă păcea, securitatea şi stabilitătea societăţii
musulmane să ştie că există sancţiuni stricte pentru aceste lucruri. Trimisul
lui Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) a spus:
„Cu adevărat, sângele, averea
şi onoarea unui musulman sunt inviolabile. Acestea sunt lucrurile nepermise
pentru musulmani, la fel cum interzisă le este lupta în această zi sacră (Ziua
de Arafah), în această lună sfântă (luna Pelerinajului, Dhul-Hijjah) şi în
acest oraş sacru (Mecca).” (Bukhari)
3.
Asigurarea hranei şi a băuturii pentru toţi locuitorii
Hrana trebuie asigurată
pentru toţi locuitorii unui stat Islamic, iar acest fapt se realizează prin oferirea
de locuri de muncă decente şi potrivite pentru toţi cetăţenii. Acesta este un
lucru extrem de necesar, pentru că în acest fel se asigură satisfacerea
nevoilor de bază ale omului. Cei care nu pot lucra, din cauza vârstei
înaintate, dizabilităţilor, a bolilor cronice sau lipsei de forţă de muncă în interiorul unei
familii, vor fi ajutaţi de către guvernul statului Islamic. Zakat-ul (dania
obligatorie) oferită de către persoanele mai bogate trebuie folosit pentru a îi
ajuta pe cei care au nevoie, pe cei care nu au posibilitatea pentru a îşi
asigura mijloacele necesare de trai. De aceea, Zakat-ul este o formă de
caritate necesară, prin care cei mai bogaţi oferă ajutor pentru cei mai săraci.
Acest fapt se bazează pe cuvintele Profetului Mohammed (Pacea şi binecuvântarea
lui Allah fie asupra sa!), care i-a spus companionului său, Muadh ibn Jabal (Allah să fie mulţumit
de el!), atunci când l-a trimis în Yemen pentru a chema oamenii la Islam:
„Spune-le oamenilor din Yemen
că Allah cel Atotputernic a prescris ca un anumit procentaj din averea celor
mai bogaţi să fie luat de la cei mai bogaţi şi oferit celor mai săraci, care au
nevoie.” (Muslim)
Alte donaţii, cadouri şi
angajamente financiare sunt, de asemenea, oferite pe Calea lui Allah, pentru a
Îl mulţumi pe El, Allah Al-Muta'ali (Preaînaltul), ca şi pentru a oferi bucurie
celor săraci, care au nevoie de ajutor. Acest fapt este bazat, de asemenea, pe
cuvintele Profetului Mohammed (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra
sa!), care a spus:
„Nu este credincios cel care
îşi satisface foamea în timp ce vecinul său este înfometat.” (Bukhari)
De asemenea, oamenii
nevoiaşi au dreptul la o parte din banii primiţi prin donaţii de către statul
musulman. Mesagerul lui Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra
sa!) a spus:
„Oricine lasă în urmă o moştenire (constând în bani sau locuinţe), să
ştie că aceasta revine de drept moştenitorilor săi. În ceea ce priveşte
familiile care lasă în urmă persoane nevoiaşe, să ştie Allah şi Trimisul Său
vor avea grijă de ele.” (Bukhari)
4.
Asigurarea de mijloace necesare menţinerii sănătăţii
Islamul interzice toate
acele lucruri care ar putea dăuna sănătăţii persoanei. De asemenea, interzice
anumite substanţe, precum alcoolul, ca şi alimentele care conţin sânge proaspăt,
carnea hoiturilor, a animalelor considerate a fi necurate şi nesănătoase pentru
organism, aşa cum sunt porcii, ca şi produsele provenite de la acestea. Islamul
interzice actele care ar putea dăuna, precum preacurvia, adulterul sau homosexualitatea.
De asemenea, Islamul impune carantina în timp de epidemie, atât pentru cei care
vin în locul afectat, cât şi pentru cei care doresc să iasă din acel loc. Toate
acestea sunt impuse pentru ca societatea să fie sigură că bolile contagioase
sau orice lucru ce ar putea dăuna persoanei nu se răspândeşte în întreaga
comunitate. Mesagerul lui Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra
sa!) a spus:
„Dacă auziţi că o anumită
epidemie a izbucnit într-o anumită ţară, nu intraţi în interiorul acesteia, iar
dacă te afli în locul unde a izbucnit epidemia, nu părăsi acel loc.” (Ahmad)
De asemenea, Trimisul lui
Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) a mai spus:
„O persoană bolnavă nu trebuie
să meargă în vizită la o persoană care tocmai şi-a revenit din acea boală.” (Bukhari şi Muslim)
~extras din cartea "Drepturile omului în Islam" de dr. 'Abd Al-Karim bin 'Abd Ar-Rahman Ash-Sheha ~
http://islamhouse.com/ro/books/430793/
~extras din cartea "Drepturile omului în Islam" de dr. 'Abd Al-Karim bin 'Abd Ar-Rahman Ash-Sheha ~
http://islamhouse.com/ro/books/430793/
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu