sâmbătă, 3 octombrie 2015

STRESUL LUMII MODERNE ŞI MODALITĂŢILE DE COMBATERE CONFORM CORANULUI




     Destinul nostru este predeterminat şi nu putem controla acest lucru. Noi avem control doar asupra liberului arbitru, asupra acţiunilor noastre. Trebuie să ne punem acest lucru în minte mai ales în zilele noastre, când stresul a devenit cel mai important "aliment" al epocii moderne. Acesta cauzează nenumărate probleme de sănătate, precum ulcerul gastric, bolile de inimă, depresia, bolile autoimune, diabetul şi chiar cancerul. În formele sale mai uşoare, acesta se manifestă sub forma neliniştii, violenţei la muncă, şcoală sau acasă. Problemele medicale comune precum durerile de cap, insomnia şi obezitatea sunt atribuite, în general, stresului. Niciunul dintre noi nu este scutit de stres, însă unii dintre noi ştiu să îl controleze mult mai bine decât alţii.
     Stresul provine dintr-o multitudine de factori, printre care:
     * frica de necunoscut şi dorinţa de a vedea dincolo de limitele noastre şi de a controla destinul şi viitorul;
     * pierderile pe care le suferim în viaţă (oameni şi lucruri deopotriă) şi propria inabilitate de a recăpăta ceea ce am pierdut;
     * conflictul interior dintre inimă şi mintre, dintre ceea ce este cunoscut ca fiind adevărat şi incapacitatea noastră de a accepta acest lucru ca fiind adevărat. Acceptarea adevărului poate aduce cu sine anumite schimbăro ale propriilor obişnuinţe şi a modului de viaţă la care aderăm şi care ne aduce bucurie, mulţumire de sine, plăcere, mândrie etc.
      Haideţi să examinăm modul în care Coranul ne ajută să depăşim astfel de situaţii.
     * Nu trebuie să uităm că toate pierderile noastre nu sunt altceva decât simple încercări pentru noi, pe care trebuie să le trăim în această viaţă. Allah spune:
     "Vă vom încerca cu puţină spaimă, foamete, lipsire de bunuri, de suflete şi de roade, dar binevesteşte celor răbdători, ~ Care, dacă s-a abătut asupra lor vreo nenorocire, spun: «Noi suntem ai lui Allah şi noi la El ne întoarcem.» ~ Aceia sunt cei peste care se pogoară binecuvântarea Domnului şi Îndurarea lui şi aceia sunt cei călăuziţi." [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat Al-Baqara, 2:155-157]
     Astfel, în Islam, nu avem conceptul de proprietate asupra bunurilor şi a vieţii. Totul Îi aparţine lui Allah şi totul se întoarce la El. De aceea, dacă nu deţinem nimic în această lume, de ce ajungem să ne plângem de propriile noastre pierderi?
     Destinul nostru ese predeterminat, nu avem control asupra lui, ci doar asupra acţiunilor noastre. Avem liberul arbitru, de a alege să facem bine sau rău, să credem în Allah (Dumnezeu) sau să nu credem în El; însă, nu avem niciun fel de control asupra evenimentelor care vor avea loc mâine, nu avem control asupra copiilor pe care îi vom avea, dacă sunt băieţi sau fete, dacă ochii lor sunt căprui sau negri, sau dacă vom avea un accident sau nu mâine. Să ne îngrijorăm cu privire la viitor nu ne aduce niciun fel de folos. Toate acestea conduc la respingerea credinţei, iar acest fapt este privit în Coran ca fiind o boală a inimii. Aceasta înseamnă negarea adevărului, din cauza aroganţei. Allah spune:
     "În inima lor este o boală, iar Allah le va spori boala şi vor avea ei parte de chinuri dureroase pentru ceea ce au minţit." [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat Al-Baqara, 2:10]
   

     ~ Stagiile dezvoltării spirituale ~

     1. Sufletul înclinat către rău
     În Coran, ni se spune:
     "Eu nu mă dezvinovăţesc pe mine, căci sufletul meu este înclinat către rău, afară de cel pe care îl păzeşte Domnul meu prin Îndurarea Lui, căci Domnul meu este Ghafuur (Atoateiertător), Rahiim (Îndurător)." [Traducerea sensurilor Coranlui cel Sfânt, Surat Yusuf, 12:53]
     Sufletul este înclinat către plăcerile senzuale, pasiune şi mulţumirea de sine, precum şi către mânie, invidie, lăcomie şi vanitate. Profetul Mohammed, salla Allahu aleihi wa sallam, a spus:
     "Cel mai înflăcărat duşman al vostru este sinele rău, care se află în interiorul trupurilor voastre." [Bukhari]
     Dacă acest suflet înclinat către rău nu este controlat, el va conduce fără îndoială la stres şi la efectele care rezultă din aceasta.

     2. Sufletul care singur se învinuieşte
     În Coran ni se spune:
     "Şi jur pe sufletul care singur se învinuieşte!" [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat Al-Qiyamah, 75:2]
     Acest tip de suflet este conştient de existenţa răului, rezistă în faţa lui, îi cere lui Allah Mila Sa, îşi cere iertare pentru faptele sale, se căieşte şi încearcă să îşi schimbe comportamentul, sperând să obţină salvarea:
     "Şi sunt alţii care au mărturisit păcatele lor, care au amestecat o faptă bună cu o alta rea. Poate că Allah va primi căinţa lor, căci Allah este Ghafuur (Iertător), Rahiim (Îndurător." [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat At-Tawba, 9:102]
     Acest suflet îl avertizează pe om cu privire la dorinţele sale deşarte, îl ghidează pe om şi deschide porţile virtuţii şi ale dreptăţii. Acesta este un pas pentru dezvoltarea spirituală. 


     3. Sufletul liniştit
     Allah spune în Coran:
     "O, (tu), suflet liniştit! ~ Întoarce-te la Domnul tău mulţumit şi satisfăcut, ~ Şi intră printre robii Mei, ~ Şi intră în Paradisul Meu." [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat Al-Fajr, 89:27-30]
     Acesta este cel mai înalt nivel al dezvoltării spirituale. Sufletul liniştit se află într-o permanentă stare de beatitudine, de mulţumire şi pace interioară. Acest lucru se întâmplă deoarece el este conştient de faptul că, în ciuda tuturor pierderilor din această viaţp. se va întoarce într-o zi la Domnul său. Astffel, purificat de orice fel de tensiune, el trece mai uşor peste încercările acestei lumi, deoarece reuşeşte să păstreze pentru sine pacea inimii şi a minţii.

     ~ Cum să acţionăm în caz de criză? ~

     În timp de criză, necredincioşii acţionează în mod diferit faţă de credincioşii. Ei nu au către cine se întoarce pentru a cere milă şi iertare, deoarece pentru ei singura viaţă cunoscută este cea din această lume, pe care nu o pot controla, fapt pentru care intră în depresie şi, astfel, persistă în facerea de fapte rele. În opoziţie cu acesta, dreptcredinciosul acţionează în modul următor atunci când este încercat:
     * crește dhikr (pomenirea lui Allah). În Coran, ni se spune:
     "Pe cei care cred și ale căror inimi sunt liniștite întru pomenirea lui Allah, căci, cu adevărat, prin pomenirea lui Allah se liniștesc inimile." [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat Ar-Ra'd, 13:28]
     * creşte numărul de rugăciuni voluntare. În Coran ni se spune:
     "O, voi, cei care credeţi! Căutaţi ajutor întru răbdare şi rugăciune (as-salaah), căci Allah este cu cei răbdători!" [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, 2:153]
     * cere iertarea lui Allah. În Coran ni se spune:
     "Rugaţi-vă de iertare Domnului vostru, căci, cu adevărat, El este Iertător." [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat An-Nuuh, 71:10]
      Mai mult decât atât, atunci când întmpinăm greutăţi în această viaţă,  suntem sfătuiţi să ne străduim mai mult pentru a schimba lucrurile, căci:
      "Allah nu schimbă starea unor oameni până când ei nu schimbă ceea ce se află în sufletele lor." [Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt, Surat Ar-Ra'd, 13:11]
      În concluzie, trebuie să fim conştienţi de faptul că lipsa păcii interioare apare din cauza conflictelor existente între lumea exterioară şi lumea noastră interioară. Pacea interioară, liniştea sufletească pot fi obţinute doar prin credinţa în Allah, Cel Atotputernic, şi prin pomenirea lui în mod frecvent, precum şi prin cererea de iertarea şi prin căutarea Ajutorului Său în timpurile grele.




0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Un produs Blogger.
 
;